Premium

7 vragen over het speakerkratje van Heineken

Gilles Heybroek van BrandPremiums is de bedenker van de succesvolle premium.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het nieuwe is een hit.

Daarom stelden we een paar vragen aan Gilles Heybroek (directeur van BrandPremiums), de bedenker van het nieuwe speakerkratje van Heineken.

Kun je iets vertellen over de totstandkoming van het Speakerkratje? Kwam Heineken naar jullie, of jullie naar Heineken?

‘Brandpremiums is preferred supplier van Heineken en leverancier van de merchandise van Heineken.

‘Op basis van de briefing van de klant voor een nieuw zomer premium kwamen we met het concept van het Speakerkratje.’

Het Speakerkratje is een groot succes. Had je dat van tevoren gedacht?

‘Helaas weet je nooit alles van tevoren, maar tijdens de uitwerking van het concept en het prototype hadden we samen met de klant wel echt het gevoel dat we met iets heel gaafs bezig waren.’

Is het op = op of wordt er zo nodig bijbesteld?

‘Een promotionele campagne is altijd op basis van op = op. Onze klant maakt van tevoren een hele nauwkeurige calculatie van de te verwachten vraag.

‘Bij een groot succes is er altijd sprake van schaarste. Maar dat maakt het premium nog exclusiever voor de consumenten die hem wel hebben.’

Het ontwerp van kratje luistert nogal nauw, hoe heb je zeker gesteld dat het ‘precies’ het kratje van Heineken is?

‘De basis van het 3D-ontwerp van het speakerkratje is ook een echt krat van Heineken geweest, we hebben dus de exacte dimensies overgenomen en deze vertaald naar de juiste verhouding om tot een zo goed mogelijk klinkende speaker te komen.’

In 2007 kwam Heineken ook met een speakerkratje. Wat is het verschil met deze?

‘De speakerkratjes uit 2007 bestonden uit twee kratjes en werkte nog met een audiokabeltje. Het nieuwe speakerkratje is volledig draadloos en maakt gebruik van de nieuwe NFC-audiotechniek. Een nieuwe techniek waarmee het geluid van de smartphone direct wordt versterkt op het moment dat je de smartphone op het speakerkratje legt.

‘Tevens heeft het huidige het huidige speakerkratje een lithiumbatterij waardoor het speakerkratje tot wel 10 uur lang muziek maakt.’

Het speakerkratje ziet er niet goedkoop uit. Is het dat wel?

‘Bij merken als Heineken en overige fast movers is het meestal zo dat er vaste budgetten zijn voor een promotioneel item. Het is dus juist de kunst om binnen deze creatieve randvoorwaarden zoveel mogelijk consumentenwaarde te creëren.’

Hoe schiet je in de roos met een premium, of anders gevraagd, welke strategie volg je om tot de juiste keuze te komen? Is het ook een kwestie van geluk hebben?

‘Je moet de briefing van klanten vertalen naar unieke, creatieve en onderscheidende premiums die echt wat over het merk en het product vertellen en meerwaarde bieden voor de consument.

‘Samen met onze klanten weten we altijd tot het juiste concept te komen en onze premiums zijn succesvol geweest. Geluk moet je natuurlijk afdwingen, maar uiteraard zit het soms ook wel eens gewoon helemaal mee.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie