Bacardi-Martini wint geschil over leeftijdssticker

De Reclame Code Commissie en het College van Beroep hebben beide een klacht van de Stichting Alcohol Preventie (Stap) tegen Bacardi-Martini afgewezen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De klacht was ingediend tegen een sticker met de naam en het logo van Bacardi Breezer, die erop wijst dat het wettelijk verboden is alcoholhoudende dranken te verkopen aan jongeren onder de 16 jaar. Stap had de klacht tegen Bacardi-Martini ingediend omdat deze volgens haar in strijd zou zijn met artikel 14 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank, dat verbiedt om reclame te maken die in het bijzonder gericht is op jongeren. Zij stelde dat de sticker door de naam en het logo van Bacardi Breezer als reclame moest worden gezien en in het bijzonder gericht op jongeren onder de 16 jaar zou zijn. De Reclame Code Commissie heeft de klacht van Stap ongegrond verklaard.

De sticker is verspreid onder de Nederlandse slijters en supermarkten om de aandacht te vestigen op het feit dat aan jongeren onder de 16 jaar geen alcohol mag worden verkocht. Het winkelend publiek en de verkopers hebben in merendeel de wettelijke leeftijd om alcohol te mogen kopen en verkopen zodat van de uiting niet kan worden gezegd dat deze in het bijzonder op jongeren is gericht. Dat het logo en de naam Bacardi Breezer op de sticker staat, is volgens de fabrikant juist bedoeld als ondersteuner van de boodschap. Na de Reclame Code Commissie heeft nu ook de Commissie van Beroep de klacht ongegrond verklaard. Zij oordeelt dat de sticker niet in strijd is met het bovengenoemde artikel 14.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie