Big spenders

In welke landen wordt het meeste geld uitgegeven aan reclame? En: door wie en voor welke producten? De jaarlijkse ranglijst van AdAge Global geeft het antwoord op deze en andere vragen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De tv-gids is het grootste landelijke magazine in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Spanje en Italië. En: hoewel Procter & Gamble qua budget in bijna alle advertentiemarkten aan de top staat, krijgt deze fabrikant van verpakte goederen in Japan en Zuid Korea geen poot aan de grond.

Nog een paar opvallende trends:

  • Anders dan Procter & Gamble en Unilever slagen de meeste multinationals er wél in om de slag te maken naar de Aziatische markten.
  • De toptien van de advertentiecategorieën verschilt nogal per land. Zo gaat in de Verenigde Staten de auto-accessoiresindustrie aan kop, voert in Japan de cosmeticabranche de lijst aan en zijn in Duitsland de massa-media de koplopers waar het uitgaven aan reclame betreft.

En verder is er eigenlijk niet zo heel veel nieuws onder de zon. Internet rukt op, vooral in Amerika en Japan, de lijst met de totale uitgaven wordt nog altijd aangevoerd door de Verenigde Staten, gevolgd door Japan en Duitsland, en de te verwachten advertentie-uitgaven voor 2001 zullen in deze landen slechts een fractie hoger uitvallen dan die voor 2000.

< SIZE=1>Bron: AdAge Global<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie