Premium

Daniel Kok en Thijs van Dijk na 1 jaar weg bij Abovo Maxlead

Willem-Albert Bol: 'Als je niet tevreden bent, moet je dat als volwassen mensen uitspreken.'

Daniel Kok (l) en Thijs van Dijk

Daniel Kok en Thijs van Dijk hebben de deur bij mediabureau Abovo Maxlead achter zich dichtgetrokken. Het duo stond als head of creative & content aan het roer van de totstandkoming van AM Beyond, het contentlabel van Abovo Maxlead. Kok (48) en Van Dijk (39) waren slechts een jaar in dienst bij het in Hoorn en Oegstgeest gevestigde bureau.

Daniel Kok is teruggekeerd als head of strategy & creatie bij Linda, het mediabedrijf waar hij voor zijn aantreden bij Abovo Maxlead als bureaumanager werkte. Hij is 1 februari in zijn nieuwe rol gestart. Thijs van Dijk is deze maand gestart als ad interim communications director bij Publicis Media. Hij gaat zich naar eigen zeggen verder richten op ‘andere ondernemersklussen'. Het duo blijft actief als presentator van de podcast Bakkie Media.

Inmiddels heeft Abovo Maxlead een vervanger gevonden in Elzemieke Olsthoorn, zij gaat aan de slag als head of content & marketing bij het contentlabel. Ook wordt ze onderdeel van het driekoppig marketingteam van Abovo Maxlead. Olsthoorn werkte hiervoor bij DPG Media als managing director van onder meer Donald Duck. Daan Jongen blijft als lead concept & content actief voor AM Beyond en Abovo Maxlead. AM Beyond telt in totaal zo'n 20 werknemers.

Minder focus op content

Waarom zijn Kok en Van Dijk als oprichter van AM Beyond al na een jaar vertrokken? Eerstgenoemde reageert telefonisch. 'Ik snap dat ons snelle besluit voor de buitenwereld wellicht wat opportunistisch overkomt. In alle eerlijkheid is het avontuur niet geworden wat we ervan hadden gehoopt. Binnen het bureau en bij de klanten ligt de focus niet altijd op content en meer op media – en dat begrijp ik ook. Thijs en ik kwamen vorig jaar binnen met als doel om de rol van content en conceptontwikkeling binnen het bureau te vergroten, maar om dat echt waar te maken heb je tijd nodig, en misschien wilden wij sneller dan realistisch was. Ik heb in de tussentijd altijd contact gehouden en ben blijven samenwerken met mijn oude liefde Linda, en wat is er nu mooier dan bij de start van het jubileumjaar (20 jaar, red.) terug te keren?’

Is het een bewuste keuze om gelijktijdig met Van Dijk te vertrekken? Kok denkt even na. 'We hebben in ieder geval ieder onze eigen afweging gemaakt. Laat ik zeggen, de fit met het bureau was er niet voldoende om door te gaan. Maar laat duidelijk zijn dat we in goed overleg zijn vertrokken, ik ben vorige week zelfs nog met Willem-Albert uit eten geweest. Ik denk dat we met de start van AM Beyond de nodige reuring in de markt hebben veroorzaakt, het is nu aan Elzemieke, waar ik vertrouwen in heb, om het label verder vorm te geven.'

Andere dynamiek

Willem-Albert Bol, ceo Abovo Maxlead, vult desgevraagd aan: 'Natuurlijk is het balen om al na een jaar uit elkaar te gaan, je start zo'n avontuur in principe voor een langere tijd, maar we hebben de mazzel dat we Elzemieke snel hebben kunnen binnenhalen. Daniel heeft zijn taken de afgelopen weken aan haar overgedragen.' Over de reden van het vertrek van de heren: 'Daniel en Thijs zaten in deze rol niet zo goed in hun vel, bovendien vond ik zelf dat het niet goed ging, bijvoorbeeld in de samenwerking met andere afdelingen binnen het bedrijf - dat vraagt toch om een andere dynamiek. De lat ligt hier hoog. Nou, als je beiden niet tevreden bent, moet je dat als volwassen mensen eerlijk tegenover elkaar kunnen uitspreken. En dat hebben we gedaan.'

Aan de ambities van het duo heeft het niet gelegen. In een interview met Adformatie vorig jaar zei Kok: 'We maken ons geen illusies, Thijs en ik lopen hier niet door de gangen als de getapte contenthanen. We worden door onze collega's juist uitgedaagd, zovan: oké jongens, leuk zo'n content-unit, maar laat het eerst maar eens zien. En dat is alleen maar gezond.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie