De top van de markt beheersen lukt alleen met creatief toptalent

De leerlijn Leading Creatives van Versdenkers helpt organisaties creatief toptalent aan te trekken én vast te houden

Creativiteit en probleemoplossend vermogen staan in de top drie van belangrijkste vaardigheden voor professionals en organisaties in het komende millennium. Organisaties met sterk creatief kapitaal hebben meer innovatiekracht en zijn beter in staat onderscheidend vermogen te creëren. Daar is al behoorlijk wat onderzoek naar gedaan (zie links onderdaan dit artikel). Beide eigenschappen zijn noodzakelijk om te kunnen concurreren in complexe en onzekere markten waar nieuwe ontwikkelingen elkaar bliksemsnel opvolgen. Dat betekent dat organisaties nú moeten investeren in mensen die sturing gaan geven aan de creatieve ontwikkeling in het bedrijf.

Creatief toptalent vasthouden betekent investeren

Investeren in de ontwikkeling van eigen medewerkers via cursussen en opleidingen is een manier om toptalent in huis te houden èn aan de organisatie te binden. Dat geldt zeker voor creatieve professionals die afwisseling en ruimte om te groeien nodig hebben om hun creativiteit te laten vloeien. En die creative geesten zijn een belangrijke schakel om de top van de markt te blijven beheersen.

Gedreven door snelle innovaties in technologie en nieuwe media blijft het landschap van marketing, communicatie en design constant in ontwikkeling. Het vraagt veel van een professional om dat hele landschap te overzien, de mogelijkheden te managen, te koppelen aan je brand en daar creatieve en effectieve output uit te genereren. De vraag is waar je al dat creatieve talent vandaan haalt. Met de nieuwe leerlijn biedt Versdenkers daar een toekomstbestendig alternatief voor.

Met het programma voor Leading Creatives kweek je talent van binnenuit

De leerlijn voor Leading Creatives is een compleet leertraject voor creatieve professionals die een creatief team willen leren ontwikkelen en managen. Bijvoorbeeld als Creative director of Creatief strateeg. Dé uitkomst voor organisaties die hun creatieven niet intern kunnen opleiden, maar wel willen investeren in het kweken van talent binnen de organisatie.

Zelf opleiden kost vaak veel tijd. Het is ook afhankelijk van beschikbare mentors, de hoeveelheid projecten, het creatieve niveau en de reikwijdte ervan. Voordat een organisatie talent zover heeft opgeleid dat zij vanuit een startersfunctie de verantwoordelijkheid van een leidinggevende functie aankunnen is de kans groot dat deze creatieve talenten alweer verdwenen zijn.

In onze constante dialoog met creatieven zien we bij Versdenkers dat zij in het leiding geven tegen de volgende zaken aanlopen:

  • ze geven vooral leiding op gut feeling;
  • soms is er gebrek aan onderbouwing en houvast bij het nemen van beslissingen;
  • (intrinsiek) motiveren van collega’s is een uitdaging;
  • vorm geven aan hiërarchie ligt gevoelig, zowel bij de leidinggevende creatief als bij het team;
  • er is behoefte aan tools bij het stimuleren van vernieuwing en out of the box denken in het team;
  • ruimte maken voor teamgenoten om een eigen stijl te ontwikkelen, zonder zelf de creatieve regie over te nemen. Dit gebeurt door tijdsdruk toch vaak
  • voorkomen dat ze teveel zelf blijven doen, omdat ze van origine makers zijn.

Divers en uitdagend programma

Leading Creatives is het eerste leerprogramma in Nederland dat specifiek ingaat op de ontwikkeling naar leidinggevend creatief. Het leerprogramma bestaat uit een praktisch small group 15-daags trainingsprogramma, verspreid over drie modules met een doorloop van 6 maanden. Elke module staat voor een deelcertificaat. Hierdoor kunnen deelnemers het leertraject makkelijker combineren met hun dagelijkse werkzaamheden.

Module 1 richt zich op persoonlijk creatief leiderschap. Module 2 kijkt naar binnen: het versterken van de eigen organisatie en haar creatieve ambities. Module 3 gaat in op leiderschap naar buiten toe, met de nadruk op het versterken van merkcommunicatie en samenwerkingen met klanten en partners.

Creatieven willen geïnspireerd en geprikkeld blijven, zodat ze op de top van hun kunnen blijven presteren. Daarom werken ze een halve tot een hele dag per week aan de leerlijn. Prima te combineren met de lopende werkzaamheden. Het programma bevat virtual classrooms, werkbezoeken, creative challenges en werken aan cases. In het Leading Creatives programma doen we dat door:

  • Diep inzicht in de creatieve persoonlijkheid en de leiderschap skills van de deelnemer, en hoe zij binnen de organisatie het beste tot hun recht komen;
  • Peer to peer contact waarbij deelnemers samen leren en ervaringen uitwisselen;
  • Kruisbestuiving tussen verschillende branches, verschillende locaties en diverse bedrijfsculturen door het werken aan cases van andere organisaties, of de eigen organisatie;
  • Wide angle kennis en inspiratie, breder dan de kennis die zij binnen de eigen organisatie kunnen opdoen.

Meer over Leading Creatives

Ben je een manager en wil je meer weten over het ontwikkelen van jouw team via de leerlijn Leading Creatives, bezoek dan de website van Versdenkers of maak een afspraak voor een vrijblijvend informatiegesprek.

Het programma download je via deze link.

Ben jij een creatief en wil jij weten waar jouw leiderschaps-leerpunten liggen? Boek dan een geheel vrijblijvende bel/Zoom sessie van 30 minuten via onze website.


 

Plaats als eerste een reactie