Drankindustrie blijft betrokken bij Bob-campagne

Nieuwe driejarige samenwerking met Veilig Verkeer Nederland.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Veilig Verkeer Nederland heeft een nieuwe overeenkomst gesloten met de drankindustrie. Het zette samen met Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA), SpiritsNL, de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Wijnhandelaren, en de Nederlandse Brouwers een handtekening onder een nieuwe driejarige samenwerking. Hierdoor blijft Veilig Verkeer Nederland tot en met 2017 de Bob-campagne voeren.

Minder overtreders

Sinds de invoering van ‘Bob’ in 2001 is de drankindustrie betrokken bij de campagne. Deze is succesvol, aldus VVN. Uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu blijkt dat het aantal overtreders van de alcohollimiet bij verkeerscontroles gedaald is van 4,1% in 2002 naar 1,8 % in 2013. Onder de groep beginnende bestuurders neemt het alcoholgebruik ook af. Zo daalde het percentage overtreders van 4,8% in 2008 naar 2,5 % in 2013.

Slachtoffers

Ook is het aantal slachtoffers door alcohol in het verkeer sterk teruggelopen. Was er in 2000 nog sprake van 200 dodelijke slachtoffers, in 2013 is dat gehalveerd. In dezelfde periode liep het aantal ziekenhuisslachtoffers terug van 3.200 naar 2.200.

Communicatie

De campagne is ook een communicatiesucces, mogen we uit de woorden van VVN-directeur Linda van der Eijck opmaken. Ze laat weten dat ruim 17.500 mensen Bob op volgen en meer dan 230.000 festivalbezoekers Bob-afspraken met VVN heeft gemaakt in de loop der tijd.

Van der Eijck: ‘We gebruiken Facebook en het VVN-Panel om de mening bij onze achterban te peilen en te achterhalen wat er leeft op straat. De dalende trend van het aantal aan alcohol gerelateerde ongevallen sterkt ons in de gedachte dat de Bob-campagne springlevend is.’

Illustratie Studio45

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie