Groei E-commerce is nog substantieel, maar neemt af

Internet is steeds meer een 'mainstream' activiteit in Nederland. In de bevolkingsgroepen onder de 45 jaar heeft internet inmiddels een dekking van meer dan 75% (minstens één keer in de afgelopen 14 dagen online). Alleen bij de groepen boven de 45 jaar zien we nog duidelijke verschillen in het gebruik naar geslacht en opleiding/welstand. Dat blijkt uit cijfers van de nieuwste Internet Monitor van onderzoeksbureau Pro Active International.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Nederlanders gaan gemiddeld eens in de twee dagen online en dan gemiddeld 34 minuten. Dat houdt in dat gemiddeld alle Nederlanders boven de 15 jaar, 9 minuten per dag online zijn. Dat gaat met name ten koste van televisiekijken.
In het jaar 2001 zal de totale online omzet in de sector "business-to-consumer" stijgen van 1.6 miljard gulden naar 2.1 miljard gulden. In de sector "business-to-business" zal het stijgen van 3.3 miljard gulden naar 5.5 miljard. Hoewel het percentueel over de jaren aan het dalen is, blijkt de grootste categorie in waarde, in beide sectoren, computerhardware te zijn. In opkomst zijn de categorieën "duurzame goederen" en "reizen en vakanties". In aantallen aankopen blijven boeken en audio/video nog steeds veruit de grootste groep. Aankopen via Internet blijken in steeds grotere mate plaats te vinden bij bedrijven of merken waar al een relatie mee is. In Nederland blijft het online betalen via creditcard nog steeds sterk achter op Europa (23% tegen 50%). Dit komt voornamelijk doordat in Nederland minder gebruik wordt gemaakt van de creditcard en in mindere mate doordat de Internetgebruiker zich onveilig voelt bij online betalingsmogelijkheden.

Sinds het begin van dit jaar is meer dan 50% der Nederlanders actief online. Drie jaar geleden was dit nog maar 15%. (In de hele EU is dat inmiddels rond de 30%). Deze groep Nederlanders gaat gemiddeld eens in de twee dagen online, en is dan gemiddeld 34 minuten verbonden met het Internet. Dit houdt in dat alle Nederlanders van 15 jaar en ouder, inmiddels gemiddeld 9 minuten per dag aan het internetten besteed. Deze tijd gaat vooral ten koste van het televisie kijken en in mindere mate aan het lezen van boeken en het 'slapen'.
Hoewel de groeipercentages van online kopen achterblijven op de hooggespannen verwachtingen uit het verleden is er toch nog steeds sprake van een forse groei. Wij verwachten dat de online omzet in het segment "business-to-consumer" in Nederland van 2000 met 1.6 miljard gulden stijgt naar 2.1 miljard gulden in het jaar 2001. In de hele EU zal dat bedrag naar verwachting ongeveer 65 miljard gulden zijn. De stijging in het segment "business-to-business" zal gaan van 3.3 miljard in het jaar 2000 naar 5.5 miljard gulden in het jaar 2001 (In heel Europa zal dat naar verwachting 90 miljard gulden zijn. Circa 60% is daarvan afkomstig door kopers uit Groot-Brittannië en Duitsland).

De gemiddelde privé-aankoop is inmiddels 190 gulden. Circa een kwart van de privé-omzet komt uit de sector computerhardware (dat was drie jaar geleden nog veel meer). Andere sectoren met percentages boven de 5% zijn: boeken, CD's/video's/DVD (In Nederland beduidend meer dan gemiddeld in Europa), reizen/vakanties, duurzame goederen en kleding/schoeisel.

Bij de zakelijke aankopen neemt het gemiddeld bedrag sterk toe. Inmiddels is dat bedrag al ruim boven de 1000 gulden. Ook in deze categorie is computerhardware in waarde veruit de grootste categorie (circa een kwart). Andere categorieën in waarde boven de 5% zijn: duurzame goederen en software. Hoewel boeken en kantoorartikelen in aantallen online aankopen toch nog wel aanzienlijk zijn blijven ze in waarde onder de 5% van het totaal aantal aankopen.

Aankopen worden steeds meer gedaan bij bedrijven die men al van te voren kende. Ook blijkt men steeds meer in eigen land te kopen. Deze beide resultaten geven aan dat internet steeds meer gebruikt wordt voor het onderhouden van bestaande relaties tussen leverancier en klanten. Dat heeft ook gevolgen voor de betalingswijzen, waarbij "op rekening" en "via acceptgirokaart" steeds belangrijker worden. In Nederland wordt beduidend minder met een creditkaart betaald dan gemiddeld in Europa (23% tegen 50%). Dat heeft met name te maken met de wijze waarop in de verschillende landen in Europa de diverse betaalmiddelen worden gebruikt. In Engeland en Frankrijk wordt de creditkaart bij meer dan 80% van de privé-aankopen gebruikt. Terwijl in Finland en Duitsland dat minder dan 25% is. Zij die in Nederland online aankopen doen, voelen zicht voor het overgrote deel comfortabel met het online betalen.

Pro Active International voert halfjaarlijks de Internet Monitor in Nederland uit, door middel van een analyse uitgevoerd op basis van zowel online als telefonische onderzoekresultaten. Op dit moment wordt de Internet Monitor halfjaarlijks uitgevoerd in 25 landen wereldwijd, waarbij 300.000 mensen worden ondervraagd over hun Internetgedrag. De vraaggesprekken met meer dan 50.000 Nederlandse Internetgebruikers in Mei 2001 (en nog 300.000 in 25 andere landen) leveren de bovenstaande informatie op.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie