Volstok en Wenneker.be zijn een perfecte match

Hoe breng je twee creatief sterke merken succesvol bij elkaar met behoud van hun eigen identiteit?

Vanessa Jacob

Vanessa Jacob, CEO van Wenneker.be en Volstok (onderdeel van PAKT), is ondernemer in hart en nieren. Zij bracht in het afgelopen jaar twee creatieve bedrijven succesvol samen. Graag deelt zij haar ervaringen. ‘Het begint met de klik.’

Een bedrijf starten, from scratch, is een intensief karwei. Nadat zij videoproductiehuis Wenneker.be, waarvan zij mede-eigenaar isgoed op de rit had, ging Vanessa op zoek naar een creatief bedrijf dat een aanvulling zou kunnen zijn. Bijvoorbeeld in expertise of een specifieke markt. Ze kwam uit bij de beste animatiestudio van België: Volstok. ‘We hadden een natuurlijke klik.’

Vier stappen

Die klik, dat is de belangrijkste voorwaarde, zegt Vanessa. Al voor er sprake was van een samenvoeging van Volstok en Wenneker.be hadden beide directies een goede verstandhouding. ‘We kwamen elkaar tegen bij ondernemersclubs en creatieve events. Het voelde als een goede match. Maar vervolgens moet je natuurlijk heel serieus met elkaar verkennen of een fusie verstandig is.’ Daarvoor doorliepen de bedrijven samen 4 stappen. ‘De eerste is om ambities naast elkaar te leggen en te verkennen: zouden we elkaar kunnen versterken? Hoe vullen onze expertises elkaar aan? Lijken onze opvattingen rond service aan de klant op elkaar, en motiveren we onze mensen op eenzelfde manier?’ De tweede stap is bepalen of er vertrouwen is. ‘Dat voelde ik bij Volstok, en omgekeerd was dat ook zo.’ De derde stap is een grondig boekenonderzoek.'Samen met PAKT onderzochten wij de risico’s; juridisch, fiscaal en commercieel. De uitkomsten waren heel gunstig', zegt Vanessa, 'en daarmee stonden alle seinen op groen om een plan van aanpak te maken. Zowel Wenneker.be als Volstok zijn twee sterke merken. Die merken wilden we behouden.’

Goed Luisteren

Als er iets verandert in hun bedrijf, worden mensen hoe dan ook onrustig. Medewerkers vragen zich bijvoorbeeld af welke positie zij gaan innemen in de nieuwe structuur. Vanessa betrok, samen met de leiding van Volstok, de twintig medewerkers vanaf het begin in het proces. De communicatie is ontzettend belangrijk, vertelt ze. ‘Je moet goed luisteren naar de vragen van medewerkers en transparant zijn.’ Samen hebben de teams doelen geformuleerd en naar de waarden en cultuur binnen de beide bedrijven gekeken. ‘We bespraken wat medewerkers belangrijk vinden op hun werk en in hun privésituatie. We keken hoe beide bedrijven omgaan met werktijden, verlof en events naast het werk, en waar we samen voor kunnen staan. Iedereen heeft er enorm van genoten om dat te kunnen uitspreken.’ Volstok en Wenneker.be kwamen snel tot gezamenlijke waarden en de integratie verliep heel vlot. Het geluk is, denkt Vanessa, dat de medewerkers allemaal creatievelingen zijn. ‘Alle collega’s hebben de goesting om iets moois te maken. Ze hebben respect voor elkaar en interesse in elkaar. Dat inspireert. Het geeft een leuke sfeer op kantoor, een thuisgevoel.’ 

Verwachtingen overtreffen

Wenneker.be en Volstok positioneren zich als twee merken, maar ze vormen sinds september 2021 één team op één locatie. Kosten voor HR, finance en marketing worden gedeeld en daardoor houden ze ruimte over om te investeren in andere zaken. Vanessa heeft niet de ambitie om een grote reus te worden. Wel wil ze met Wenneker.be en Volstok de beste zijn in het vak, namelijk sterke visuele creaties maken. Vanessa: ‘Wij willen emoties uitlokken en impact creëren. Dat kunnen we met ons geweldige team van producers, creatieven, editors, animators, illustrators en CGI-experts. Samen geven wij een antwoord op de steeds complexere productie-uitdagingen van vandaag.’ En dat blijft niet onopgemerkt bij klanten. ‘We krijgen steeds vaker de vraag om live action te combineren met animatie, dus kunnen we meteen onze krachten bundelen.

Geschreven door Vanessa Jacob. Vanessa is CEO van Wenneker.be en Volstok. Wenneker.be en Volstok zijn part of PAKT. A European ecosystem of content production companies with one vision: Creating quality content at scale!