Hoe bouw je een dreamteam?

Klopt het schrikbeeld van de fragiele millennial die niet wilt werken?

Het stormachtig groeiende online advertisingbureau Streamads heeft een salesorganisatie van vrijwel uitsluitend jonge mensen. Het recept: vrijheid én verantwoordelijkheid.  

Tim Samsom heeft één groot voordeel bij het leiden van een team jonge mensen: hij is zelf een millennial. De 29-jarige Samsom werkt voor Streamads, het grootste saleshuis van Nederland op het gebied van outstream video advertising.

Het Amsterdamse bedrijf heeft een bijzondere positie, want haar grootste concurrenten zijn Facebook en Google. Voor veel bedrijven een angstaanjagende gedachte, maar Samsom ziet de kansen. “Dat zijn bedrijven zonder gezicht, die technisch vooruitstrevend zijn, maar op menselijk vlak tekort komen,” zegt Samsom, “Dat is opmerkelijk, omdat persoonlijk contact en expertise steeds belangrijker zijn in onze sector. Het is een verouderd idee om vooral heel veel online advertenties weg te zetten, in de hoop dat de gebruiker het een keer vanuit zijn ooghoek ziet.”

Een doortimmerd strategisch plan is noodzakelijk en dat betekent dat de adviesrol almaar belangrijker wordt in online advertising, zegt Samsom. Dat bepaalt het selectieproces van nieuwe kandidaten. “Het gaat niet om een overdonderende salespitch. De adviserende rol is minstens zo belangrijk. Dat kan niet iedereen, want het betekent dat je goed moet luisteren. Begrijpen welke ideeën achter een bepaalde keuze zitten, maar ook aanvoelen wanneer iemand zoekt naar advies. Behalve technische kennis moeten mensen uitblinken in persoonlijk contact.”

Die strategie, al langer ingezet door Streamads-oprichters Erik Dubbeldeman en Olivier Barger, werpt zijn vruchten af. In een markt gedomineerd door de Amerikaanse techgiganten weet Streamads een jaarlijkse groei van dubbele cijfers te laten zien. Streamads prijkt op alle lijstjes van snelgroeiende bedrijven in Nederland en Europa, onder andere in Het Financieele Dagblad en de Financial Times.

Het salesteam groeide van 2 naar 5. Samsom: “Dat komt natuurlijk doordat het product bijzonder effectief is. Je kan nog zo’n goede verkoper zijn, maar als het product niet goed is, werk je tegen de klippen op.”

Onder de verzamelnaam ‘millennials’ krijgen jonge professionals geregeld kritiek. Ze zouden fragiel zijn, niet hard willen werken en voortdurend bevestiging zoeken. Samsom deelt die kritiek niet. “Het is onterecht een groep heel diverse mensen zo over één kam te scheren. Mijn ervaringen zijn grotendeels positief. De balans tussen vrijheid en structuur is essentieel. Als die is gevonden, en je geeft af en toe een feestje, zijn de karaktereigenschappen van deze generatie juist een aanwinst.”

Tijdens stormachtige groei richting geven en structuur aanbrengen aan jonge mensen is niet eenvoudig. Samsom: “Natuurlijk gaat er wel eens iets mis. Ik ben nog meer overtuigd geraakt dat een nieuw teamlid zonder veel moeite moet kunnen instromen. Dat vergt aanpassingsvermogen van de nieuwkomer, maar ook van het team. Als het toch stroef loopt, kan het zijn dat het geen goede match is. Ik heb gemerkt dat het dan ook op ander gebied kan mislopen, dus dan let ik extra goed op.”

“Ik heb geluk, want ik hoef geen verkooppraatje te houden. Mensen willen graag bij ons werken,” zegt Samson. “Bij Streamads staan kernwaarden centraal die aansluiten bij het gedroomde leven van veel jonge, ambitieuze starters. Dat uit zich in de praktijk in veel vrijheid, die hand in hand gaat met verantwoordelijkheid. Wie vrijheid heeft, moet initiatief tonen.”

Willen jonge mensen niet juist aan de hand worden genomen? “We geven iemand alle ruimte om zijn eigen invulling aan het werk te geven. Dat willen we juist, want die persoonlijke aanpak versterkt ons product. Wel is er een lang begeleidingstraject waarbij we mensen veel leren. Over het product, maar ook over de markt. We gooien mensen niet in het diepe. Het is een investering die onze organisatie beter maakt in wat we doen: het bieden van effectieve online video campagnes die de doelgroep écht bereikt.”

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.