Hoe zorg je als manager voor een complementair marketingteam?

Hoe zorg je voor een natuurlijke balans, zodat je de volledige potentie van je team en personeel volledig benut? 

Een personeelstekort is bij veel bedrijven nog altijd een hot item. Het speelveld is aan het veranderen, dat merken wij als Jellow ook. Een personeelstekort leidt tot een verschuiving van de behoefte in personeel. Waar voorheen de alleskunner het meest aanwezig was op de werkvloer, is er nu ruimte gemaakt voor de specialist. Wat betekent dit voor een marketingteam? Neem eens een moment en kijk door je afdeling. Welke rollen vervullen de medewerkers van jouw team en hoe is je team opgebouwd? Vaak worden teams automatisch gevormd; door de jaren heen zijn er mensen aangetrokken en vertrokken. De structuur van je team is vast veranderd in de laatste vijf jaar. Hoe zorg je voor een natuurlijke balans, zodat je de volledige potentie van je team en personeel volledig benut? 

Welke rollen zijn er?

Voor het gemak gaan we uit van een standaard marketingteam van een groot MKB-bedrijf. Het idee is om je een beeld te geven hoe een marketingteam eruit kan zien. Welke functies heeft jouw team? In een volwaardig marketingteam wordt tenminste verwacht dat de volgende 7 rollen worden vervuld:

  • Marketing manager
  • Google SEO/SEA
  • Data-/web-analist 
  • Campagnemarketeer
  • Contentmarketeer 
  • Social media marketeer
  • Evt. front-end developer/UX designer

De rollen die je hierboven ziet moeten vervuld worden. De grote vraag is door wie ga je de rollen laten uitvoeren? De competenties van de mensen in je team spelen hierbij een rol. Voor een analytische rol zoek je ook iemand die analytisch sterk is aangelegd. Een rol als data-analist lijkt voor de hand liggend, maar er zijn nog meer functies te vervullen. Zoek je iemand die goed is in een rol of zoek je iemand die meerdere rollen kan vervullen? De logische vraag komt op: heb ik een specialist nodig of een generalist?

Generalist vs. Specialist

De generalist is iemand die van alles brede kennis heeften heeft hierdoor een overkoepelende blik heeft over het team. De specialist heeft diepere kennis in een vakgebied. Zo moet een marketeer verstand hebben van tooling, platformen, branche specifieke ervaring etc. Maar er zijn meer dingen belangrijk dan alleen specialistische kennis. Deze verschillende rollen moeten uiteindelijk een team vormen. Het is daarom niet in beton gegoten dat wanneer een marketeer op papier de beste kandidaat is, hij ook past in het team. Kijk ook naar hoe je het maximale uit het team kan halen qua resultaten en samenwerking. Complementaire competenties van generalisten en specialisten zijn wellicht zo belangrijk. De competenties van de individuele personen gaan in het team van de toekomst een rol spelen.

Welke competenties heb je nodig als generalist en als specialist?

Wat zijn competenties nou eigenlijk? Een competentie is het vermogen om kennis, ervaring, vaardigheden en talent in te zetten. Je kan deze competenties opdelen in hard skills en soft skills. Hard skills zijn de technische skills die vaak gerelateerd zijn aan functies of rollen. Zoals schrijven, coderen, websites bouwen enzovoorts. Bij soft skills gaat het over sociale, persoonlijke, emotionele en intellectuele vaardigheden, zoals luisteren, coachen, motiveren, verkopen, onderhandelen. De hard skills zijn eenvoudiger te meten, maar hoe bepaal je of een generalist of specialist de juiste soft skills heeft die passen bij het team maar ook de organisatie?

Welke competenties heb je nodig als generalist om te werken in een team? Een generalist moet goed kunnen inspireren, kritisch denken, observeren, plannen en samenwerken. De generalist moet met de verschillende rollen in een team feilloos overweg kunnen. De duizendpoot die alle gaten dicht loopt en vaak ook de rest van het team motiveert het beste uit elkaar te halen. 

Een specialist opereert vaker op een eigen eiland. Een specialist heeft meer kennis en ervaring over een specifiek onderwerp dan de rest van het team. Een specialist moet beschikken over de volgende competenties om de kennis die hij of zij heeft, over te dragen op de rest van het marketing team. De specialist moet beschikken over samenwerkend vermogen, communicatief sterk zijn, flexibel zijn en de durf hebben om deze kennis op de juiste manier over te brengen op de rest van het team.

Hoe zorg je dat het team complementair is aan elkaar?

Communicatie en samenwerking worden in de toekomst steeds belangrijker. Hou hier rekening mee bij het samenstellen van jouw marketing team. Er wordt niet meer gekeken naar alleen de kwaliteiten, maar ook naar de competenties die bij de rol komen kijken. De verschillende rollen in een marketing team worden vervuld door zowel generalisten en specialisten. Deze mensen moeten samenwerken in een vorm waarin zij hun potentie kunnen tonen, resultaten leveren en zich verder kunnen ontwikkelen. Dit geldt wanneer je een openstaande vacature met een vaste dienstverband wilt invullen, maar dit geldt evengoed wanneer je een freelancer zoekt voor een opdracht of rol binnen je team.

Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat je een complementair team samenstelt. Een specialist heeft er baat bij, ook een klein beetje generalist te zijn en andersom. Ben jij in staat deze competenties te herkennen, te beoordelen en vervolgens hierop te sturen? Kijk verder dan alleen de functie maar kijk naar wat je team nodig heeft. In hoeverre kijk jij al, bij het werven van een nieuwe collega naar het totaalplaatje?

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →