De ideale freelance funnel; professioneel inhuren voor iedere organisatie

Creëer een efficiënt inhuurproces aan de hand van de zes stappen van de freelance funnel.

Ben jij een inhurende manager met openstaande vacatures? Om de juiste kandidaat te vinden is het aan te raden om je werkwijze eens onder de loep te nemen. Eerder schreven we zes artikelen over de mogelijkheden die je als inhurende manager hebt in een krappe arbeidsmarkt. Onderaan dit artikel kun je onze gratis whitepaper downloaden. Handig om te delen binnen jouw organisatie.

De competitie voor het aantrekken van talent is fel. Dit talent is moeilijker te vinden en te binden. Dit geldt zowel voor vaste werknemers als voor freelancers. Om je projecten toch door te kunnen laten gaan en je team door te ontwikkelen, helpt het om eens in een andere vijver te vissen. Lars Evers (Jellow) en Arjan Elbers (Getnoticed) bedachten hiervoor de freelance funnel, waarmee hiring managers binnen een organisatie zelf een optimaal inhuurproces voor freelancers kunnen inrichten. 

De ideale freelance funnel is een efficiënt plan van zes stappen, waarmee je sneller geschikte kandidaten vindt en dat ervoor zorgt dat ze ook een volgende keer voor jouw organisatie aan de slag willen gaan.

freelance funnel
Vaak wanneer je op een moment gekomen bent dat je die freelancer nodig hebt, sta je in een soort paniekstand. Want je hebt nú iemand nodig!
Lars Evers (CCO, Jellow)

Zes stappen voor een efficiënt inhuurproces

  1. Creëer een freelancen-bij-pagina

Veel bedrijven hebben een werken-bij-pagina. Maar wat doe je voor freelancers? Zet een freelancen-bij-pagina (!) op met informatie die relevant is voor deze specifieke doelgroep.Laat zien welke opdrachten er zijn, wat de visie van het bedrijf is op werken met freelancers, deel de procedures en een testimonial van freelancers die bij je werken. Zorg er tot slot voor dat het een plek is waar een freelancer zijn/haar profiel kan achterlaten.

Lees het hele artikel

  1. Bouw een freelance pool op

We zien steeds vaker dat bedrijven zich richten op de opbouw van een flexibele schil of een freelance pool. Opdrachtgevers en hiring managers hebben zo altijd een actuele pool van freelancers waar zij in het verleden succesvol mee hebben samengewerkt. In hun eigen freelance pool kunnen opdrachtgevers een opdracht eenvoudig delen of direct contact opnemen met de freelancers. Zo komt een freelance samenwerking sneller en effectiever tot stand.

Lees het hele artikel

  1. Onderhoud je freelance netwerk

Toekomstige succesvolle samenwerkingen met freelancers heb je zelf in de hand. Investeer in waardevolle relaties met de professionals waarmee je samenwerkt en waarmee je de band verder wilt verstevigen. Dit is mensenwerk met oprechte aandacht. Doe je dit goed? Dan levert het je veel meer op dan dat het je kost.

Lees het hele artikel

  1. Zoek toegang tot andere netwerken

Regelmatig beginnen opdrachtgevers of inhurende managers te laat met werven. Het lukt maar niet om die geschikte vaste medewerker te vinden of er is direct specialistische kennis nodig voor een belangrijk project.

In deze krappe arbeidsmarkt kun je niet verwachten dat je de geschikte freelancer de volgende dag al op de stoep hebt staan. Door dit ruim van tevoren op orde te hebben bespaar je jezelf én de organisatie veel tijd. 

Lees het hele artikel

  1. Verbeter je opdrachtomschrijving

Hoe zorg je ervoor dat je goede reacties van freelancers krijgt op de opdracht die je plaatst? Om de communicatie en inhuur zo efficiënt mogelijk te laten verlopen, wil je als opdrachtgever dat freelancers inhoudelijk reageren op jouw opdracht. Vanuit Jellow hebben we hier een lijst van handige tips voor opgesteld.

Lees het hele artikel

  1. Verduidelijk je inhuurproces

Cruciaal voor de ideale freelance funnel is een document waarin je vastlegt hoe het standaard inhuurproces verloopt. Dit standaardproces benoem je in je opdrachtomschrijvingen en zeker ook op je freelancen-bij-pagina.

Het is belangrijk dat verantwoordelijkheden op de juiste wijze belegd zijn binnen de organisatie: Dit kan zowel bij HRM als Inkoop/Procurement belegd worden, waarbij marketing verantwoordelijk is voor de employer branding in het verhaal. 

Lees het hele artikel

Gratis whitepaper: De ideale freelance funnel

Voor hiring managers die op zoek zijn naar de juiste professional voor hun team of projecten hebben we de zes stappen tot een ideale freelance funnel gebundeld in een gratis whitepaper.

Deel de voordelen van een professioneel inhuurproces voor freelancers met andere inhurende managers en HR-collega’s binnen je organisatie en zet effectief freelancers inhuren op de agenda.

Download gratis de whitepaper ‘De ideale freelance funnel’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →