Klantloyaliteit op zijn kop, ratio voorop

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Veel bedrijven worden gedreven door angst. Ze focussen puur op efficiency en ontkennen de klantvraag. Suikerzakjes, wc-rollen, marsrepen noem het maar op, overal zit er tegenwoordig minder in of ze zijn ingekort.” Businesscoach en marketeer is recht voor zijn raap, gedreven, weet wat het is om marktgericht te innoveren en vergeet daarbij de mens niet.

Mensenwerk
Schendstok heeft de guts gehad om in zijn jonge jaren bij het toen nog prille Samsung in Zuid-Korea te gaan werken. Als afgestudeerde econoom koos hij de kant van het marktonderzoek waar hij zijn grote passie voor klantinzichten kwijt kon. Schendstok: “Je kunt wel allerlei innovatieve marketingstrategieën op bedrijven loslaten, maar het gaat om de implementatie, dat is mensenwerk!” Wel zeventien jaar werkte hij voor Philips waar hij is opgeklommen tot Global Marketing Manager van de Lighting divisie en de lead had over driehonderzestig man. Sinds 2007 is hij eigenaar van You@man waar hij visie- en strategieontwikkeling begeleidt en een expert is in de implementatieslag. Hij zet graag goede ideeën om naar actie.

Efficiencyslag
“Alweer jaren geleden heb ik een coachingsopleiding gevolgd. Niet omdat ik coach wilde worden, maar ik wilde de emotionele kant van besluitvorming beter begrijpen. Dat heb je echt nodig als je bezig bent met bijvoorbeeld een productmanagementteam in positie te brengen zodat het bedrijf weer slagvaardig wordt. Ratio brengt mensen niet in beweging, emotie wel. Mensen doen met mensen zaken, dat zijn de grote bedrijven vergeten. Vanwege hun groei verplaatst de focus naar interne processen. Ze zetten de efficiencyslag voorop en vragen zich al lang niet meer af waarom ze op de wereld zijn. Ze vergeten de buitenkant en staan niet meer stil of ze oprecht geïnteresseerd zijn in wat de klant nodig heeft en hoe dit op te lossen. Jou belonen als je lang bij hen klant bent is dan ook niet meer aan de orde. Het begrip klantloyaliteit wordt totaal op zijn kop gegooid.”

Keynes
Om veranderingen in dat soort bedrijven, maar ook in kleinere, tot stand te brengen moet je mensen mobiliseren. Hoe doe je dat? “Ik mobiliseer ze door subliem ondernemerschap boven innovatie te stellen. Het gaat daarbij om leiderschap van het management. Het is belangrijk dat leiders perspectief bieden, de positiebepaling goed voor ogen hebben, de partnerships op een rijtje hebben en zorgen dat zij volgers hebben. Ze moeten hun personeel daarbij de ruimte geven en vertrouwen.” En leiderschap kun je dat leren? “Ten dele is het een aangeboren talent, maar voor een groot deel is het houding en gedrag en dat kan je leren. Veel managers bestieren de boel op rationele wijze, dat is de oude manier van denken. In het Westen gaan we voorbij aan de emotie en de irrationaliteit van de mens, dat stuk slaan we over. Keynes verwees in zijn boek ‘ heel duidelijk naar de emotie van de mens, maar helaas hebben we dit in het Westen genegeerd en doen we alsof we pur sang rationele wezens zijn.”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie