Leiding geven aan een creatief team? Zó pak je dat aan

In onze opleiding Leading Creatives gaan we uit van zes basisregels

Creatieven zijn eager, willen zich snel ontwikkelen, waarde toevoegen en kijken verder dan de stip op de horizon. Dat is de aard van het beestje. In de grillige markt van de media moeten creatieve teams wendbaar zijn, met analyserend, ontwerpend én innoverend denkvermogen. Dat vraagt om een flexibel speelveld. Dit speelveld creëren, dát is de taak van de teamleider. Hij of zij biedt de juiste mix van inspiratie, sturing en structuur. Een vruchtbare bodem voor innovatieve ideeën. Maar hoe pak je dat precies aan? In onze opleiding Leading Creatives gaan we uit van deze zes basisregels.

Meld je nu aan voor de gratis informatiesessie op 22 oktober of 12 november en ontdek meer over de opleiding Leading Creatives. Versdenkers vertellen je alles over het programma én je hebt alle ruimte om vragen te stellen. De kennissessie duurt 45 minuten.

Een specifieke skillset: 6 basisregels

1. Wees een inspirerende leider

Nee, je moet vooral niet de zweverige goeroe uithangen. Als inspirerende leider weet jij je teamleden in hun kracht te zetten door ze praktisch te coachen en te steunen. Creëer een positieve, open sfeer waar ruimte is voor inspiratie. Houd je team geïnformeerd en betrek ze bij besluitvorming. Dat is dé basis voor betrokken teamleden én topprestaties. En vergeet niet, jíj bent het voorbeeld voor je team, dus: practice what you preach.

2. Leid je creatieve orkest als een dirigent

Met een autoritaire, dwingende leiderschapsstijl smoor je creativiteit in de kiem. Leid daarom je team als een dirigent van een orkest. respecteer en stimuleer ieders eigen unieke creativiteit, maar houd ze in de maat. Dat betekent ook dat je scherp bent, goed observeert en snel kunt schakelen. Gaat er iets mis? Neem dan je verantwoordelijkheid. En beloon vooral de mooie symfonieën.

“…creativity involves a large number of people from different disciplines working effectively together to solve a great many problems.” - Ed Catmull, Walt Disney Animation Studios

3. Geef duidelijk grenzen aan

Creativelingen hebben een bepaalde mate van vrijheid nodig om de muze te kunnen horen. Dat betekent niet dat er helemaal geen richtlijnen of grenzen moeten zijn. Beperkingen kunnen juíst goed zijn voor de creativiteit. En ze beiden structuur en duidelijkheid. Anders heb je meer kans op creatieve chaos dan op creatieve harmonie. Zie de deadlines van de klant dan maar eens te halen. Goed communiceren over de richtlijnen, beperkingen en deadlines is hierin jouw belangrijkste taak. Zorg dat iedereen vanaf het begin goed op de hoogte is én snel bijgepraat is als zaken veranderen.

4. Werk agile

Snel denken, snel schakelen, snel produceren. Dat is de dynamiek van het moderne werkveld, en zéker voor creatieve teams. Die werkdruk in goede banen leiden, deadlines halen én presteren, daar is een scherpe projectmanager voor nodig. Het is jouw taak om processen transparant te houden, met ruimte voor brainstormen, omschakelen en afwijken. Passend bij het grillige denkproces van de creatieve geest. Omarm daarom juist agile vormen van projectmanagement.

5. Creëer een peer culture

Een beetje competitie kan voor sommige teams goed zijn. Zo niet bij creatieve teams. Daar kan het juist voor frustratie en spanningen zorgen. Creatieve teams hebben een peer culture nodig. Samen werken en samen toffe dingen creëren, dat is de sfeer die je als teamleider moet stimuleren. Verban de mythe van de eenzame uitvinder. De beste innovaties zijn puzzels waar vele handen aan hebben gewerkt.

6. Help je teamleden hun creatieve dromen waar te maken

Iedere creatief heeft dromen en persoonlijke doelen die ze op een dag hopen waar te maken. De vormgever wil misschien een eigen lettertype ontwikkelen, de copywriter ziet zijn naam prijken op een cover. Vraag je teamleden naar hun creatieve dromen én help ze om ze waar te maken. De vrije stroom aan creatieve energie die daarmee loskomt kan een mind-blowing effect hebben op het dagelijkse werk.

Maak je ambities waar met Leading Creatives

Is jouw ambitieuze droom het leiden van een creatief team? Dan is de opleiding Leading Creatives van Versdenkers iets voor jou.

Leading Creatives is het eerste leerprogramma in Nederland dat specifiek ingaat op de ontwikkeling naar managing creative. Het is een praktisch small group 15-daags trainingsprogramma, verspreid over drie modules met een doorloop van 6 maanden. Uitdagend en concreet. En prima te combineren met dagelijkse werkzaamheden. De eerstvolgende groep start in februari 2022. Het programma download je via deze link.

Interesse? Neem contact op via leren@versdenkers.nl voor een vrijblijvend gesprek. Of meld je aan voor een van de gratis informatiesessies op 22 oktober of 12 november.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Martin Mol
Tip 7 t/m 10: Neem je creatieven regelmatig mee naar de kroeg want dan kom je met een bak vol frisse ideeën terug op het werk.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.