In memoriam 'consumentoloog' Willem Brethouwer: bevlogen, aimabel, nieuwsgierig

Brethouwer, medeoprichter en creatief directeur van MarketResponse, was een van de pioniers op het gebied van professioneel marktonderzoek.

Willem Brethouwer
Foto: Deltaplan Alvleesklierkanker

Door: Jorgen Botermans

Willem Brethouwer, medeoprichter en creatief directeur van MarketResponse, is op 7 februari op 63-jarige leeftijd overleden. Willem was een van de pioniers op het gebied van professioneel marktonderzoek en is altijd een bevlogen, aimabele, nieuwsgierige en erudiete inspirator gebleven voor bedrijven en organisaties.

Willem begon zijn loopbaan in 1979 als marktonderzoeker bij Douwe Egberts in Utrecht. Na een jaar ging hij aan de slag bij Inter/View, een van de eerste grotere onderzoeksbureaus van Nederland. Met zijn Inter/View-collega Wim van Slooten richtte hij vervolgens in 1985 MarketResponse op, een van de eerste geautomatiseerde marktonderzoeksbureaus op basis van telefonische datacollectie.

Altijd op zoek naar innovaties

MarketResponse maakte dankzij opdrachtgevers van bekende merken in een breed spectrum aan sectoren een grote groei door. Het bedrijf sloeg zijn vleugels internationaal uit naar onder andere België, Duitsland en de Verenigde Staten. Als creatief directeur was Willem altijd op zoek naar innovaties op zijn vakgebied. Zo stond hij aan de wieg van het tot op de dag van vandaag in gebruik zijnde wetenschappelijke psychografische BSR-model dat opdrachtgevers grip geeft op de leefstijlen van alle inwoners van Nederland.

Coach…

Gedurende zijn carrière verschoof de ambitie van Willem gaandeweg van kwantitatief naar kwalitatief onderzoek. Hij volgde in binnen- en buitenland tal van opleidingen en cursussen om zichzelf daarin te versterken. Anderzijds deelde hij zijn kennis en inzichten naar hartenlust als coach met de collega’s van MarketResponse, maar ook extern als docent en trainer aan opleidingsinstituten als De Baak en Beeckestijn Business School en als commissaris bij organisaties als Ymere en de UMG Groep.

…en consumentoloog

Willem betitelde zichzelf op basis van zijn grote kennis van het samenspel en de interactie tussen markten, merken en de maatschappij graag als consumentoloog. Hij zag het als zijn opgave om organisaties te inspireren in de transitie naar een gezonde organisatie, zodat groei weer mogelijk wordt. “Ik heb een scherp analytisch oog voor waar het in de organisatie jeukt en de creativiteit om balans in de mens, het team en de organisatie te brengen en zo koers en richting uit te zetten”, schreef hij over zichzelf.

Bezinning, bezieling en beweging

In 2017 werd bij hem alvleesklierkanker geconstateerd. Samen met de Maag Lever Darm Stichting deelde Willem zijn leven en ervaringen als patiënt met de buitenwacht aan de hand van blogs, vlogs en video’s. Hij trachtte de statistieken van zijn ziekte te verslaan en het maximale uit het leven te halen. Zo publiceerde hij in 2020 een reeks interviews met professionals van organisaties over de veranderingen die de coronapandemie bij hen veroorzaakte. Dat deed hij aan de hand van de thema’s bezinning, bezieling en beweging ofwel de drie B’s van Brethouwer. Ook tijdens zijn ziekte bleef hij optimistisch, nieuwsgierig en werklustig.

Willem laat een vrouw, twee kinderen, kleinkinderen en zijn ‘derde kind’ MarketResponse na. Met het vernoemen van een vergaderruimte naar Willem Brethouwer houdt MarketResponse de herinnering levend aan de oprichter en inspirator, en aan het fundament dat door hem is gelegd voor verdere groei van het bedrijf. We zullen hem enorm missen.

 

Namens alle MarketResponse-medewerkers,
Jorgen Botermans
, Algemeen Directeur MarketResponse

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie