'We zagen een kans om met jonge bureaudirecteuren aan tafel te gaan en kennis te delen'

Een interview met bureaubazen Danijel Dercksen & Lars Reimink. Initiatiefnemers van de VIA-community: Just Getting Started.

Danijel Dercksen van qontent matters en Lars Reimink van Lijm Amsterdam

Sparren met gelijkgestemden die in dezelfde fase zitten én dezelfde ontwikkeling doormaken. Dat is Just Getting Started. Een community voor jonge bureaudirecteuren waarin kennis en inspiratie vrijuit wordt gedeeld over hoe je op een effectieve manier je net opgestarte bureau kunt runnen. Elk kwartaal staat een ander thema centraal met als uitgangspunt de 4 P’s: personeel, poen, proces en pitches. Op 24 november vindt de laatste sessie Poen plaats. Vandaag bespreken we een 5e P: de Personen achter Just Getting Started. We vroegen bureaubazen Danijel Dercksen van qontent matters en Lars Reimink van Lijm Amsterdam een aantal vragen over Just Getting Started.

2 jaar geleden hebben jullie dit initiatief samen met branchevereniging VIA opgezet. Wat was hiervoor de reden?

Danijel: We waren een jaar of twee geleden aanwezig bij het VIA Legend Diner. Wat ons toen opviel was dat er te weinig connectie was tussen de oudere garde in de reclame en de jonge garde. We hebben toen bij VIA Just Getting Started gepitched, omdat we een kans zagen om gelijkgestemde jonge bureaudirecteuren aan tafel te krijgen met kennisdeling als doel. Daarom nodigen we geregeld de oudere garde uit voor inspiratie sessies rondom de 4 P’s. De 4P’s zijn losjes gebaseerd op de Scaling Up Methode van Verne Harnish. Deze P’s staan voor Poen, People, Pitches en Process.

Lars: Daarnaast vinden we het ook leuk om nieuwe mensen uit de industrie te leren kennen. Door deze events te organiseren lukt dat voor ons en de rest van de aanwezigen.

Is er een verschil tussen de bedrijfsvoering van jonge bureaudirecteuren en de wat oudere generatie?

Lars: Ik denk dat jonge bureau eigenaren zich beter kunnen vinden in het sneller en goedkoper produceren. Als je bent “opgegroeid” in de tijd dat een TV en radiocommercial voor een campagne volstonden, kan ik me voorstellen dat dat je go to kwaliteit is en je snel geneigd bent om met meer dan 15 mensen op de set te staan. Het is nu niet altijd nodig om dat voor te stellen.

Danijel: Maar waar we ook steeds vaker achter komen, naar mate we meer ervaring hebben, is dat de ‘oude’ manier van werken ook veel goeds met zich mee brengt. Ik denk wel dat de jonge generatie in staat is lean and mean te werken en veel sneller beslissingen kan nemen. Of het nou directeuren zijn met 15 man personeel of met 80 man, je ziet ze sneller knopen door hakken. Ook wil de jonge generatie sneller ongebaande paden belopen en staan ze er wat opportunistischer in. Het laatste kan soms ook tegen je werken, als je denkt een shortcut te kunnen nemen in deze wereld… Tot slot zie je dat de jongere bureaudirecteuren er beter in slagen nieuw personeel aan te nemen én te behouden.

Hoe staat het met de opkomst van nieuwe bureaus? Durven mensen het nog aan om in deze tijd een bureau te starten?

Danijel: Er is nog steeds voldoende aanwas; zeker in de social-hoek, waar je steeds meer nieuwe kanalen ziet opkomen. Ook zijn er nog genoeg mensen van de oudere garde die eigen bureaus starten. Ik denk dat in de jonge hoek Truus een mooi voorbeeld is en in de wat meer ervaren hoek The Family.

Wat zijn de grootste uitdagingen waar de jonge bureaudirecteuren nu voor staan?

Lars: Toch hier en daar het gebrek aan ervaring. De inflatie stijgt de pan uit, de lonen moeten meestijgen, maar hoe reken je een goede inflatiecorrectie door aan je klant? Directeuren met ervaring kunnen dit veel beter beargumenteren én verkopen, dan directeuren met minder ervaring. Het is niet alleen lef, maar ook gedegen onderbouwing die hierbij komt kijken.

De omschrijving van JGS is dat het een community is voor jonge bureaudirecteuren. Inmiddels is het nu 2 jaar geleden dat jullie dit hebben opgezet, wanneer ben je in jullie ogen als bureaudirecteur niet meer zo “jong” meer?

Danijel: Dat is een goede én terechte vraag; eentje die we ons zelf ook voortdurend afvragen! Ik denk dat we het nu vooral toespitsen op jong van geest en de wil om dingen toch anders te willen doen dan de rest. Ook als je meer ervaring wil opdoen binnen onze branche als directeur, dan is Just Getting Started de ideale community hiervoor.

Lars: We hebben er over nagedacht om de doelgroep te specificeren, bijvoorbeeld voor mensen onder de 35 jaar. Maar we kwamen we er al snel achter dat het vooral een mind set is. Dus als jij je aangesproken voelt bij de term jonge bureaudirecteur, je jong van geest bent, geen boomer-opmerkingen maakt en kennis wilt delen ben je van harte welkom.

Wat zijn de grootste learnings die je zelf van JGS hebt opgestoken?

Danijel: Voor mij geldt vooral dat duidelijkheid richting personeel één van de belangrijkste factoren is voor een goed en stabiel bureau. Dus heb structuur, een salarishuis en wees transparant over je bedrijfsvoering. Zo krijg je iedereen veel makkelijker mee in ontwikkelingen en uitdagingen en blijven ze aan boord!

Lars: Hoe je je uurprijzen verhoogt! Als je start ben je blij dat je überhaupt klanten hebt het verhogen van uurprijzen kan dan een lastig gesprek zijn. Hier zijn hele goed en concrete tips voor gegeven. Of hoe je een goed pitchdeck opbouwt bijvoorbeeld. En alles is heel concreet, waar je direct mee aan de slag kan. Dat is fijn.

Tot slot; welk advies zou je iemand willen geven die op het punt staat een bureau op te richten?

Kom langs bij de events van Just Getting Started! Je leert elke keer weer iets nieuws én je hoort vooral elke keer weer iets waar je nog niets van wist óf rekening mee had gehouden bij het oprichten en hebben van een bureau!

Op 24 november vindt de laatste Just Getting Started van het jaar plaats. Ben je een jonge bureaudirecteur en wil je hier graag aan deelnemen? Neem dan contact op met felicia@vianederland.nlNaast deze events heeft Just Getting Started ook een eigen podcast. Deze zijn hier te beluisteren.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →