VIA, Boomerang en de Neurodiversity Foundation zetten The Neurodivergent Now-beweging in gang

Omdat ieder brein anders mag zijn

Neurodiversity Pride Day

Voor iedereen is het spannend om aan je eerste baan in de wereld van advertising, marketing en communicatie te beginnen. Maar voor neurodivergente mensen [1] kan het extra uitdagend zijn. Om antwoorden te geven op de belangrijkste loopbaan- en levensvragen van deze volgende generatie creatieven, en de kennis over neurodiversiteit in de markt te vergroten, willen VIA, ‘Boomerang for better’ en de Neurodiversity Foundation een The Neurodivergent Now-beweging in gang zetten. De officiële kick-off hiervan vindt plaats op 17 en 18 juni tijdens het eerste Metaverse-event van het brancheplatform.

We hebben meer divergente mensen op de werkvloer nodig

Naar schatting heeft 15% van de bevolking een neurodivergente eigenschap zoals autisme, ADHD, dyslexie, het syndroom van Gilles de la Tourette, dysgrafie of een dwangstoornis. In de medische wetenschap, maar ook in de maatschappij, worden deze neurologische verschillen vaak als disfunctioneel, een stoornis of een handicap beschouwd. Het gevolg is dat neurodivergente mensen het gevoel hebben dat ze ‘anders’ of ‘raar’ zijn. Volgens het Global DEI census van WFA missen ze rolmodellen en kampen met onzekerheid; dat heeft ondervertegenwoordiging van divergente mensen op de werkvloer tot gevolg. Hoog tijd dat daar verandering in komt, vinden de organisatoren.

Een unieke kwaliteit

Saskia Baneke-Delfgaauw, directeur VIA: Neurodiversiteit betekent eigenlijk heel simpel dat er verschillen zijn tussen de breinen van mensen. Neurodivergente mensen gebruiken vooral hun rechterhersenhelft, denken meer in beelden en/of concepten en zijn ontzettend creatief. Oftewel: het zijn de creatieve talenten die de wereld van advertising, marketing en communicatie hard nodig heeft. Als organisatie streven wij naar een echte inclusieve branche, daarom is deze aandacht voor neurodiversiteit extra belangrijk. Ieder brein verdient erkenning voor haar of zijn unieke kwaliteiten, het is geen defect. Door deze evenementen te organiseren, hopen we dat het maatschappelijke beeld over neurodiversiteit verandert, maar vooral dat het deze volgende generatie creatieven helpt om vol vertrouwen te gaan werken in de wereld van advertising, marketing en communicatie.

The Neurodivergent Now-beweging

Het Metaverse-event op 17 en 18 juni wordt gezien als de officiële kick-off van de Neurodivergent Now-beweging die de organisatie in gang wil zetten. Tijdens de twee online evenementen met het thema ‘Differentness takes courage’, spreken zowel verschillende opinieleiders, ondernemers en leidinggevenden als artiesten en aanstormende talenten over het belang van divergente mensen op de werkvloer. Ze delen hun persoonlijke ervaringen, geven werkgevers meer inzicht en geven antwoord op de belangrijkste vragen van creatieve talenten. Voor meer informatie over NEURODIVERSITY PRIDE DAY en gratis registratie kun je hier terecht.

Voor meer informatie en interviewaanvragen:

[1]Neurodiversiteit betekent eenvoudigweg dat er verschillen zijn tussen de breinen van mensen en dus verschillende manieren van denken en leren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →