Popsterren bij ‘Feel free to say no’-campagne

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook popsterren sluiten zich aan bij EU-campagne ‘Feel free to say no’ tegen tabak. Jongeren kennen de namen en de songs uit hun hoofd: Moby, Sophie Ellis Bextor, Tiziano Ferro, A-Teens, Liberty X, Loona, Billy Crawford, Natural en tal van anderen. Allemaal popsterren die nee zeggen tegen tabak en meedoen aan de EU-campagne om jongeren van het roken af te houden. Zij treden op in spotjes die door 38 tv-kanalen in alle lidstaten en door MTV in heel Europa zullen worden uitgezonden. Ook worden de spotjes in meer dan 5000 bioscopen in de EU vertoond.

‘Feel free to say no" is de slogan van de in de hele EU gehouden campagne om roken onder kinderen en jongeren te helpen bestrijden. Die campagne is op 31 mei begonnen met de aftrap van de rookvrije World Cup 2002 en actieve steun van de UEFA en tientallen Europese Wereldcupspelers. Zij is onderdeel van de bredere strategie van de Commissie om het tabaksgebruik terug te dringen en is gericht op de 36,2 miljoen jongeren van 12 tot 18 jaar in de EU. Het budget voor de campagne bedraagt 18 miljoen euro voor drie jaar (6 miljoen per jaar).
David Byrne, commissaris voor Gezondheid en consumentenbescherming, zegt hierover: ‘Popmuziek speelt een belangrijke rol in het leven van talloze jongeren. Wij mogen niet toelaten dat de tabaksindustrie de popmuziek als marketingplatform gebruikt om jongeren aan het roken te krijgen en zo de verdwijnende klandizie van rokers van middelbare en oudere leeftijd door ziekten als gevolg van het roken te compenseren. Het is algemeen bekend dat acht op de tien rokers beginnen wanneer ze tussen de 12 en 18 jaar oud zijn. Heeft de verslaving eenmaal toegeslagen, dan hebben zij eigenlijk geen keus meer. Daarom willen we dat jongeren nee durven te zeggen tegen tabak zolang ze nog vrij kunnen kiezen. Ik ben blij dat zo veel jongerenidolen zich bij de EU aansluiten om het roken te bestrijden. Door hun geloofwaardigheid brengen deze niet-rokende popsterren de boodschap "Be cool don't smoke" bij hun publiek over, zodat jongeren zich niet door de tabaksindustrie laten overhalen.’
Het doel van de antirookcampagne van de EU is tieners meer bewust te maken van de negatieve effecten van de consumptie van tabak. De Commissie heeft een open aanbesteding uitgeschreven en in december 2001 een contract gesloten met een PR-bureau. Het contract kan tweemaal verlengd worden, als de evaluatie van de dienstverlening door dit bureau positief uitvalt.
De campagne is gebaseerd op een geïntegreerde communicatiestrategie met klassieke advertenties, televisie-, bioscoop- en radioboodschappen, billboards, en ook klassieke public relations en evenementen. Een ander aspect van de campagne is een uitgebreide website in elf talen, , die ook links omvat naar hotlines tegen verslaving, NGO's, nationale autoriteiten en EU-websites.
‘Feel free to say no’ is bedoeld om het image van niet roken te verbeteren. De boodschap is: iemand die rookt is niet vrij, maar de gevangene van haar of zijn verslaving aan nicotine sigaretten lossen geen problemen op, maar veroorzaken ze. De voornaamste boodschappen van de campagne hebben niet de vorm van een verbod of een waarschuwing, maar hebben meer een emotionele lading en zijn gericht op creatieve communicatie. Jongeren die beginnen met roken, zetten hun gezondheid en hun leven op het spel. Deze boodschap moet doorklinken in de wereld van de jongeren, door middel van een positieve, rookvrije levenshouding.
Popmuziek speelt in het leven van veel jongeren een grote rol. Vaak identificeren zij zich met de ene of andere popster. Door hun grote geloofwaardigheid zetten deze artiesten die zelf niet roken de boodschap ‘Be cool - don’t smoke’ kracht bij en laten zij zien dat het ‘cool’ en ‘in’ is om niet te roken. Net als de voetballers die in de eerste spotjes van de campagne te zien waren, helpen deze idolen en rolmodellen door hun ondubbelzinnige afwijzing van roken jongeren om dat ook niet te doen. De spotjes variëren al naar de populariteit van de popsterren in de verschillende lidstaten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie