Schaarste op de arbeidsmarkt; hoe ga ik hiermee om als inhurende manager?

In een arbeidsmarkt van vraag en aanbod is er schaarste binnen bepaalde profielen en branches. Hoe ga je hiermee om als inhurende manager?

Jellow Freelance Barometer 2022

In een markt van vraag en aanbod is het logisch dat er zo nu en dan schaarste is binnen bepaalde branches en profielen. Zo ook in de huidige arbeidsmarkt. Dit vraagt flexibiliteit, wendbaarheid en het vermogen om anders te denken van een organisatie.

Vaste en freelance arbeidsmarkt

Over het algemeen was de werving van talent binnen bijvoorbeeld development en IT al voor de coronaperiode uitdagend. Tegenwoordig staan deze functies zowat bovenaan de lijst van nijpende beroepen vanwege de schaarste op de arbeidsmarkt. Zowel in de vaste arbeidsmarkt als de freelancemarkt.

Deze ontwikkeling valt samen met de gestage groei van het aantal freelancers/zzp’ers in Nederland sinds 2013. Volgens het CBS waren er in 2021 1.100.000 zzp’ers, wat neerkomt op 12% van alle werkenden. In 2013 waren er 894.000 zzp’ers. Deze ontwikkeling heeft ook zijn weerslag op het aanbod op de vaste arbeidsmarkt. In vakgebieden als marketing, sales en communicatie stijgt het aantal freelancers dan ook mee. Bij Jellow zien we met name een stijging in aanmeldingen van medior en senior freelance profielen. Deze profielen kenmerken zich door een meer dan gemiddeld ervarings- en opleidingsniveau.

Stijging aantal freelancers per jaar in Nederland
Stijging aantal freelancers per jaar in Nederland

Schaarste per vakgebied

Binnen de zakelijke dienstverlening zien we bovendien dat ook professionals binnen andere sectoren als marketing, sales en communicatie schaarser worden, waardoor organisaties niet de gewenste vaste kandidaat kunnen vinden en eerder compromissen moeten sluiten. Dit zorgt voor problemen bij het invullen van de vacatures.

Ook op de freelance markt wordt namelijk de schaarste groter binnen marketing, sales en communicatie, zo blijkt uit Jellows Freelance Barometer. De schaarste van doelgroepen wordt gemeten door de verhouding van het aantal vacatures (de vraag) en het aantal professionals (het aanbod) op de arbeidsmarkt. De schaarste in het vakgebied marketing op de freelance arbeidsmarkt wordt momenteel ingeschaald op ‘licht schaars’, waar deze op de vaste arbeidsmarkt inmiddels als ‘zeer schaars’ wordt aangemerkt.

Schaarste per vakgebied op vaste en freelance arbeidsmarkt 2021-2022
Schaarste per vakgebied op vaste en freelance arbeidsmarkt 2021-2022

Verschillen per arbeidsmarkt

Opvallend is dat de flexibele arbeidsmarkt juist groeit terwijl de vaste arbeidsmarkt vast zit. Hoe deze verschillen tot stand zijn gekomen? Daar zijn meerdere mogelijke redenen voor aan te wijzen.

1. Meer specialisten stappen over naar freelancerschap door de schaarste
Wanneer kennis en kunde gewild is en freelance uurtarieven stijgen dan durven meer specialisten de overstap te wagen. De specialist houdt de grip en heeft meer zekerheid op nieuwe opdrachten. Freelancer worden is steeds minder uit nood geboren. Het freelancerschap is in de meeste gevallen een bewuste keuze. Dit zie je overigens ook steeds meer bij recent afgestudeerde professionals. De keuze tussen een vaste baan of het freelancerschap is geen uitgemaakte zaak meer.
   
2. Opleidingsmogelijkheden voor specialisten
Als specialist is het cruciaal om je te blijven ontwikkelen om je te onderscheiden en een concurrentievoorsprong te houden. Als freelancer ben je zelf verantwoordelijk voor je ontwikkeling en opleiding, waardoor je sneller in kunt spelen op kansen in de markt. Hierin investeren is als freelancer van groot belang om als professional of specialist directe van meerwaarde te kunnen zijn bij je freelance opdracht.

3. Voordelen van hybride teams
Opdrachtgevers zijn tegenwoordig eerder geneigd om zich flexibeler op te stellen, zodat projecten door kunnen gaan en groei niet belemmerd wordt. De voordelen van de inhuur van freelancers wegen steeds beter op tegen de onbekendheid met het inhuurproces. Doordat freelancers voor meerdere opdrachtgevers werken brengen ze veel ervaring, kennis en directe inzetbaarheid mee wat een goede aanvulling op het huidige vaste team kan zijn. Zo creëer je een hybride team van vaste medewerkers en freelance specialisten.

Door rekening te houden met bovenstaande ontwikkelingen kun je als organisatie/opdrachtgever beter inspelen op wat er nu gebeurt op de veranderende arbeidsmarkt. Door je openstaande vacatures nogmaals te beoordelen en te bepalen wat er op korte termijn echt nodig is voor je organisatie, kun je beslissen hoe je de rol wilt invullen. Lees voor meer praktische tips hoe vind je nu kandidaten op een gespannen arbeidsmarkt? 7 tips.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →