Tv-kijker wil actief meedoen

De relatie tussen de mens en zijn tv-toestel is de laatste jaren razendsnel veranderd. Individueel en interactief moeten de programma's zijn, want anders kijkt er geen hond.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het geruchtmakende interview van Martin Bashir met Michael Jackson kluisterde zo’n veertien miljoen Britse kijkers aan de buis. Maar zo’n hoge score voor een ‘gewone’ tv-uitzending is tegenwoordig een uitzondering: de hedendaagse kijker wil meer dan alleen maar zitten en informatie tot zich nemen. Hij wil actief meedoen, en de mogelijkheid hebben om datgene wat hem niet interesseert (reclamespotjes!) over te slaan of te vervangen door wél gewenste content.

De technologische ontwikkelingen bedienen de kijker wat dat betreft op zijn wenken (interactieve tv, apparatuur waarmee reclame kan worden uitgezeefd, et cetera) en geven hem ook nog eens een enorm scala aan keuzemogelijkheden. Daar komt nog bij dat de tv allang niet meer het belangrijkste medium in de huiskamer is, maar is verdrongen door de computer.

Wil hun tv-campagne effect hebben, dan zullen marketeers in moeten spelen op dit sterk veranderde tv-landschap. Bijvoorbeeld door de boodschap te ‘verpakken’ in de inhoud van een programma. Zo werken Pepsi en Nokia aan een tv-serie voor jongeren, Live from Tomorrow, die niet wordt onderbroken door reclame, maar waarin de producten en logo’s van de bedrijven zijn ingebed in het tv-programma zelf.

< SIZE=1>Bron: Admap<#/FONT>

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie