'Bol.com moet strenger optreden tegen namaakproducten'

De hele procedure om nepartikelen te verwijderen zou gemiddeld zes dagen duren, al is de maximale duur volgens bol.com vijftien dagen.

Grote merken als Nike en Tommy Hilfiger vinden dat bol.com sneller illegale namaakproducten van zijn website moet verwijderen dan nu gebeurt. Volgens hen kan het bij de Nederlandse webshop na een melding twee weken duren voordat nepartikelen niet meer zichtbaar zijn, terwijl dit bij concurrenten zoals Amazon en Marktplaats sneller gebeurt, blijkt uit onderzoek van het FD.

Advertentie
advertisement

Namaakhandel flink gestegen

'De procedure van bol.com om namaakproducten van de website te verwijderen, kan scherper', zegt directeur Ronald Brohm van React vandaag tegen het FD. React is een internationale organisatie die ruim driehonderd grote merken vertegenwoordigt in de aanpak tegen namaakproducten op internet. 

Nepproducten zijn illegaal en ondernemers lopen veel inkomsten mis door deze handel. Vanwege de coronacrisis is de online namaakhandel flink gestegen. In de eerste negen maanden van dit jaar haalde React volgens de krant bijna 1,7 miljoen advertenties met namaakartikelen van online marktplaatsen, bijna evenveel als in heel 2019. 

Bol.com, dat in totaal 36.000 externe verkopers heeft, verwijderde dit jaar 'enkele tientallen' handelaren vanwege de verkoop van namaakartikelen. 'Ons succes is in grote mate afhankelijk van de kwaliteit die we bieden en het vertrouwen dat klanten in ons hebben', laat bol.com weten in een reactie.

'Zorgvuldige aanpak'

De webshop benadrukt het verwijderen van illegale producten zorgvuldig aan te pakken. 'Wij vinden het enorm belangrijk dat op ons platform geen producten worden verkocht die in strijd zijn met de toepasselijke wet- en regelgeving en deze verplichting leggen wij dan ook aan de verkooppartners op. Wanneer er toch sprake blijkt van namaakartikelen, wat gelukkig incidenteel is, dan treden we hard op. In bijna alle gevallen betekent het dat de partner direct verwijderd wordt van het platform.'

Verantwoordelijkheid

'Daarnaast voeren we bepaalde controles uit', laat het bedrijf weten. Zo wordt er na een melding eerst aan de melder gevraagd om zelf contact op te nemen met de aanbieder van de nepartikelen. Daarna volgt er een controle van bol.com via de zogenaamde notice and take down-procedure. Waarom er niet meteen wordt gehandeld? 'Wanneer wij naar aanleiding van een melding onmiddellijk het aanbod offline zouden halen, kan dit betekenen dat dit onterecht gebeurt', legt een woordvoerster van bol.com uit.

De hele procedure om nepartikelen te verwijderen zou gemiddeld zes dagen duren, al is de maximale duur volgens de zegsvrouw vijftien dagen. 'We kijken actief naar de mogelijkheid om dit te verkorten.' In vijftien dagen is volgens Brohm van React het kwaad al geschied. 'Dan hebben klanten nepartikelen meestal al ontvangen. Op deze manier voldoet Bol.com niet aan zijn verantwoordelijkheid om het platform schoon te houden', zegt hij tegen de krant.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie