COVID-19 pandemie versnelt de adoptie van e-commerce in Nederland

In 2020 gaf de Nederlandse consument 43% meer uit aan online aankopen dan in 2019

Consumenten in Nederland genieten al langer van de voordelen van de combinatie van een sterke economie, een moderne infrastructuur en openbare diensten. De gemiddelde Nederlandse consument heeft niet alleen een langere levensverwachting en een onderscheidend cultureel kenmerk, maar geeft bij elke aankoop ook prioriteit aan prijs en kwaliteit.

Net als in veel andere delen van de wereld, hebben Nederlandse consumenten hun uitgaven in bijna alle categorieën aanzienlijk verlaagd, volgens een recent onderzoek gepubliceerd door McKinsey. Volgens hetzelfde onderzoek geeft ook "bijna een kwart van de Nederlandse consumenten aan dat ze geplande aankopen uitstellen".

E-commerce is the name of the game

Nederlandse consumenten hebben hun koopgedrag aangepast door nieuwe lokale merken en winkels uit te proberen. Zowel online als offline. De pandemie heeft de adoptie van e-commerce in Nederland nog meer versneld.

De Thuiswinkel Markt Monitor schat namelijk dat Nederlandse consumenten in 2020 voor 26,6 miljard euro aan online aankopen hebben gedaan, een stijging van 7 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Wat nog interessanter is, is dat 24 miljard euro van die aankopen binnen Nederland is gedaan. Uit het rapport blijkt ook dat de belangrijkste reden achter deze stijging het aantal online aankopen van Nederlandse consumenten is gestegen van gemiddeld 10 miljard euro naar 24 miljard euro

Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2020
Bron: Thuiswinkel Markt Monitor 2020

In 2020 gaven Nederlandse consumenten 43 procent meer uit aan online aankopen dan in 2019, waarbij ook het aantal online aankopen met 41 procent toenam. Kijkend naar wat Nederlandse consumenten online kochten, wordt duidelijk dat zij de voorkeur geven aan tastbare producten boven diensten of online abonnementen.

Dat consumenten in lockdown zaten vanwege COVID, verklaart de bestedingen in huis & wonen (83%), doe-het-zelf/tuin (74%) en sport/recreatie (62%). Het lijkt erop dat Nederlandse consumenten druk bezig waren met het opknappen van hun huis en het doen van doe-het-zelfprojecten, die eerder op een laag pitje waren gezet. Verder hebben Nederlandse consumenten hun uitgaven aan reizen met 72 procent verlaagd ten opzichte van 2019, waarbij losse vliegtickets een daling van 37 procent lieten zien.

De grootste groei vond plaats in voeding & persoonlijke verzorging (29,2% stijging), gevolgd door digitale muziek (22,2% stijging), aansluitend videogames met een stijging van 20,7 %. De toename in populariteit van TikTok heeft geleid tot een toename in de vraag naar athleisure outfits en alles wat met wellness en fysieke activiteit te maken heeft.

In januari 2020 telde Nederland ongeveer 16,2 miljoen internetgebruikers, dat steeg tot ongeveer 16,47 miljoen gebruikers in januari 2021 (een netto stijging van 1,3%).

88 procent van de Nederlanders zijn actieve social media gebruikers. Die dit ook gebruiken om beslissingen te nemen over de aankoop van een product.

Voor marketeers vormt de Nederlandse markt een bijzonder complexe uitdaging, vooral omdat consumenten zeer bewust en volwassen zijn in de zin dat zij hun gegevens liever niet met derden willen delen.

Duurzaamheid

Als er één ding bekend is over de Nederlandse consument dan is het wel dat ze de voorkeur geven aan duurzame producten (hoewel ze niet per se bereid zijn om daar extra voor te betalen). Over het algemeen maken Nederlandse consumenten weloverwogen aankoopkeuzes voor producten die pragmatisch, gezond en ethisch verantwoord zijn.

Nu gezondheid en mentaal welzijn een prioriteit worden voor veel mensen over de hele wereld, is het interessant om te zien dat Nederlandse consumenten hun consumptie van veganistische producten en fruit/groenten verhogen. Verder blijkt uit sentimentanalyse dat milieuvriendelijke producten goed worden gevonden door Nederlandse consumenten.

Er is een positieve trend rond 'milieuvriendelijk' in de Nederlandse markt gedurende de laatste 13 maanden.
Er is een positieve trend rond 'milieuvriendelijk' in de Nederlandse markt gedurende de laatste 13 maanden

Deskundigen uit de sector denken dat de inkomsten uit de tweedehandsmarkt zullen oplopen tot ongeveer 388,1 miljoen dollar en "naar verwachting in de toekomst nog meer van de traditionele retailmarkt zullen opslorpen". Grote winst voor de aanhangers van slow fashion!

Het aantal vermeldingen van "tweedehands" in de afgelopen 13 maanden bedroeg meer dan 75.000.
Het aantal vermeldingen van "tweedehands" in de afgelopen 13 maanden bedroeg meer dan 75.000.

H&M kondigde onlangs de lancering aan van Sellpy, waar Nederlandse consumenten tweedehands kledingstukken kopen en verkopen.

iDEAL is een groot succes

Volgens hetzelfde rapport van Thuiswinkel Markt Monitor geeft de Nederlandse consument de voorkeur aan 'iDEAL' boven andere betaalmethoden. In een jaar tijd is dit gestegen van 60% naar 69% voor de online aankopen. Voor betalingen in hwr buitenland is iDEAL goed voor 46% van de betalingen, gevolgd door creditcards (22%) en PayPal (16%).

Consumententrends zijn dus voortdurend aan verandering onderhevig en worden daarom voortdurend gevolgd en geanalyseerd. Om het marktgedrag effectief te voorspellen en daarop te reageren, hebben merken real-time gegevens uit verschillende bronnen nodig om hun strategieën aan te passen en onvoorziene kansen te grijpen.

Sluit je aan bij duizenden toonaangevende merken die gebruik maken van Talkwalker's geavanceerde platform om de stem van de klant te activeren en conversational intelligence te verkrijgen - boek vandaag nog uw gratis demo.

 

Plaats als eerste een reactie