De digitale boeken van McDonalds (recensie)

'Geef het volk brood en spelen' zei in de Romeinse tijd. Het doet soms wat denken aan de Happy Meal-concept die McDonalds sinds 1986 in Nederland heeft geïntroduceerd en waar kinderen al vanaf jong af aan geen genoeg van kunnen krijgen. Naast het eten en het spelen, biedt de . Voor mij een goede reden om met mijn zoon weer eens het restaurant met de werelberoemde M te bezoeken.

Op de Happy Meal doosjes staat een QR code, die direct verwijst naar de app van McDonalds. Na het downloaden van de app (ruim 18 MB groot), had ik verwacht dat ik met mijn zoon direct de educatieve boeken op mijn iPhone kon gaan bekijken. Dit is echter het niet het geval. Irritante onnodige registraties en email activaties laten in de tussentijd de McNuggets en Franse friet verder koud worden. Daarnaast zaten er ook nog wel een taalfouten in de tekst. Momenteel zijn er 2 boeken verkrijgbaar: "De leukste steden ter wereld" en "Verrassingen in de natuur".

McDonalds vermeldt in haar persbericht: “Met deze digitale boeken leveren we op speelse wijze een educatieve bijdrage en stimuleren we kinderen om te lezen”. Het woord 'boek' klinkt imposanter (en educatiever) dan de werkelijkheid. Het zijn vooral een verzameling slides met feiten (vooral fun facts) en een interactie die mij doet denken aan de eerste digitale encyclopedieën uit de jaren '90. Het zijn vooral statische foto's met daarin een matige animatie of een dierengeluidje.

McDonalds heeft met de Happy Meals al jaren een uitstekend marketing instrument in handen om de doelgroep al in de eerste levensjaren aan zich te binden. Ook de toevoeging van innovatieve en educatieve elementen verdiend veel lof. De uitwerking kan echter nog wat beter.