Met social advertising verkoop je ook duurdere producten

Auto.nl voegt social advertising aan hun marketing mix toe

Auto.nl is een webshop die het zoeken en vinden van een nieuwe auto zo makkelijk mogelijk maakt. Nu koop je een auto niet niet terwijl je onderuitgezakt op de bank op je telefoon door je tijdlijn scrollt. Logisch dat Auto.nl niet direct overwoog om social advertising in de marketing mix op te nemen. In dat licht zijn de resultaten die ZIGT zusje Created First haalde extra bijzonder te noemen. Meer dan 10% van alle verkopen van het platform komen nu via social advertising. 

Auto.nl is een onderdeel van Louwman Group, een van de grootste spelers op het gebied van automotive, en timmert hard aan de weg. Naast tweedehands auto’s bieden ze private-lease deals aan en kun je er auto’s inruilen. Auto.nl had al een breed scala aan online middelen, maar social advertising was daar nog geen onderdeel van. Door zelf te testen met social ads zag men er de potentie van in. Om het groter op te zetten en goed te monitoren werd de hulp ingeschakeld van Created First. Het bleek het een gouden zet. Auto’s worden namelijk heel veel gezocht online. Maar wie vol inzet op SEA moet wel concurreren tegen grote jongens als Gaspedaal, Marktplaats en Autoscout24. Met social media komen autozoekers in je funnel die je vervolgens kunt benaderen met een aanbieding op maat. Dus afgaande op het zoekgedrag niet die dure tweedehands Lexus, maar wel die compacte Yaris met weinig kilometers op de teller.

Created First heeft dit allemaal gerealiseerd door een always on laag voor social te creëren waarbij ingespeeld werd op de verschillende fasen van de customer journey in het online kopen of private leasen van een auto. De campagnes worden dagelijks gemonitord en wekelijks geoptimaliseerd. Er draaien AB/testen om tot de beste content te komen. Daarnaast is er een forecast gemaakt waaruit bleek dat onderaan de streep de inspanningen winstgevend zouden zijn. Een voorspelling die meer dan uitkwam.

Want het resultaat is boven verwachting. De social campagnes hebben gezorgd voor een structurele verhoging in het aantal verkochte auto’s en meer dan 10% van alle bestellingen op auto.nl is nu afkomstig uit social ads. Dus wie dacht dat social advertising alleen een interessant kanaal is voor bedragen tot pak ‘m beet 50 euro: guess again!

Dit verhaal liever beluisteren? Check deze en andere podcasts hier