Adverteerders vrezen financiële merkwaarde

Brand Equity is geen modeverschijnsel, maar adverteerders concentreren zich vooral op de zachte kant van merken, op imagoaspecten, aldus Scan Management Consultants.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Scan concludeert dit uit een klein onderzoek onder BVA-leden dat over de harde kant, de balanswaarde van merken, nog koudwatervrees bestaat. Veel adverteerders vinden dat de methodieken van waardebepaling van merken te weinig objectief zijn. Volgens Scan niet geheel ten onrechte. Het merk BMW is ooit begroot op een waarde van 6,5 miljard dollar door Semion en door Interbrand op 13 miljard. De fiscus staat het in Nederland niet toe om merken op de balans te zetten die de eigenaar zelf heeft gebouwd.

Het feit dat alleen bij fusies en overnamen aan het merk een prijskaartje wordt gehangen, kan een reden zijn dat het merkenbeleid niet doordringt tot de top van de onderneming. Hoewel vrijwel alle ondervraagden zeggen het merkenbeleid te beschouwen als een taak van de raad van bestuur, ligt die verantwoordelijkheid feitelijk op heel verschillende niveaus.

Scan presenteerde deze voorlopige bevindingen afgelopen vrijdag tijdens de jaarvergadering van BVA/Associatie Nederlandse Adverteerders. Het adviesbureau wil het onderzoek uitbreiden en de resultaten bundelen in een boekje.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie