Albert Heijn enige Nederlandse merk in Europese retail ranglijst

Albert Heijn is 26e in de lijst van meest waardevolle Europese retailmerken van Interbrand.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wereldwijd is Walmart het meest waardevolle retailmerk. H&M voert de Europese lijst aan. 

In het &;Best Retail Brands 2014&;-rapport van Interbrand zijn de retailers gerangschikt per regio en op basis van hun merkwaarde. 

Albert Heijn, die de 26e plaats in de lijst inneemt, heeft volgens het rapport een merkwaarde van 866 miljoen dollar. Dat maakt de keten tot één van de meest waardevolle merken van Eurpopa en het enige Nederlandse merk in de lijst. 

Patrick Stal, managing director van Interbrand, kent de hoge merkwaarde van Albert Heijn toe aan de &;sterke authenticiteit van het merk en de jarenlange investering in innovatie om relevant te blijven voor de doelgroepen&;.

Wel is er voor de Albert Heijn werk aan de winkel, als de keten relevant wil blijven in de toekomst: &;Om leidend te blijven zal het merk moeten kijken naar een versterking van zijn onderscheidend vermogen in een steeds scherper concurrerendere markt. Dit moet gefundeerd zijn in een heldere en intern begrepen merkpropositie die ook in de toekomst het anker voor merkkracht zal vormen.&;

Verder benadrukt het rapport de kansen die voor merken ontstaan door de groei van online verkoop in Europa. Inmiddels is e-commerce goed voor ongeveer 5 procent van de totale verkoop binnen de Europese detailhandel. 

Tegelijkertijd moeten Europese merken volgens het rapport blijven investeren om te profiteren van &;de omnichannel-revolutie&;. Zo zou het vooral van belang zijn dat de technologische ontwikkelingen ten goede komen van de consument en hun tevredenheid over hun online en offline ervaring. 

&;Retailers zullen klantendata moeten gaan gebruiken om de consument echt goed te begrijpen en om daarmee hun ‘boodschappenreis’ probleemloos te laten verlopen met merken die relevant en authentiek voor de consument zijn,&; aldus Stal.

Klik voor het hele onderzoeksrapport.

Top 10 meest waardevolle Europese retailmerken 2014

 #            Merk              Land van herkomst        Merkwaarde in miljoenen (USD)

1             H&M              Zweden                           $18.168

2             IKEA              Zweden                           $13.818

3             Zara              Spanje                             $10.821

4             Carrefour      Frankrijk                         $10.299

5             Tesco           Verenigd Koninkrijk        $9.042

6             M&S             Verenigd Koninkrijk        $5.633

7             Auchan        Frankrijk                         $3.697

8             Boots          Verenigd Koninkrijk        $3.376

9             Aldi            Duitsland                        $2.940

10           Sephora      Frankrijk                        $2.143

                                              

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie