Bruto internetbestedingen €52 miljoen in eerste helft 2004

In het eerste halfjaar van 2004 bedroegen de bruto mediabestedingen op internet bijna € 52 miljoen. Dit blijkt uit de registratie van de mediabestedingen door BBC De Media en Reclame Bank.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De telecom/ict-branche adverteerde net als in het eerste kwartaal het meest op internet (€11 miljoen). De branches media en financiële dienstverlening volgen met respectievelijk €9,6 miljoen en €7,9 miljoen.
Microsoft is verreweg de grootste adverteerder op internet met €1,75 miljoen aan bestedingen in het eerste halfjaar. De softwaregigant is afkomstig uit de telecom/ict-branche, net als overigens twee andere bedrijven die in de top 5 van grootste online adverteerders staan: Telfort met €1,4 miljoen en KPN met €1,3 miljoen.
Retailers maken geen deel uit van de top 5 branches die adverteren op internet, maar postorderaar Gsmweb.nl is als retailer wel de op twee na grootste online-adverteerder met €1,4 miljoen. Bekende postorderbedrijven als Neckermann en Wehkamp besteden online ‘slechts’ €400.000. DSB Voorschotbank is verreweg de grootste online adverteerder van de financiële dienstverleners met €740.000. ING en Rabobank volgen met beide ruim vier ton aan bestedingen.
Ruim driekwart van het advertentiebudget op internet wordt uitgegeven aan buttons, banners, skyscrapers (gezamenlijk €23 miljoen) en contentintegratie €18 miljoen). Ongeveer 10 procent van de mediabestedingen op internet vindt plaats in de vorm van pop-ups (€5,5 miljoen). De gemiddelde bruto mediabestedingen per maand op internet bedroegen in het eerste halfjaar van 2004 €8,7 miljoen. De maanden maart en april waren met ieder €10 miljoen tot nu toe het lucratiefst voor de exploitanten. Januari was tot nu toe de ‘zwakste’ maand met €6,8 miljoen.

BBC registreert de internetbestedingen sinds januari 2004, waardoor nog geen inzicht bestaat in de ontwikkeling van de online bruto mediabestedingen in vergelijking met voorgaande jaren. Voorlopig leveren dertien van de belangrijkste exploitanten van IAB Nederland de data voor de registratie aan: MSN, Adlink, IP, Funda, IDG Communications, Ilse, Lycos, Veronica Digitaal, Wanadoo, Webads, Wegener Multimedia, Adformatie en Netdirect. Hiermee wordt inzicht verkregen in de mediabestedingen van ruim 1.500 websites en daarmee een groot deel van de markt.

Top 5 branches internet 1e halfjaar 2004
(in euro x 1.000)

totaal
1e kwartaal
2e kwartaal

1
Telecom/ict-bedrijven
11.077
5.481
5.596

2
Media
9.618
4.076
5.542

3
Financiële dienstverlening
7.889
3.973
3.916

Top 5 adverteerders internet 1e halfjaar 2004
(in euro x 1.000)

totaal
1e kwartaal
2e kwartaal

1
Microsoft
1.749
1.170
579

2
DSB Voorschotbank
1.487
906
581

3
Gsmweb.nl
1.386
692
694

4
Telfort
1.363
470
893

5
KPN
1.335
537
798

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie