Premium

Cannes Lions-jurylid Gijs de Beus: ‘Bij winnende cases staat de techniek in dienst van het idee en merk’

Zeven vragen aan de director of strategy van Havas Media als aanstaand Media-jurylid.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

1. Welke ontwikkeling is je het meeste bijgebleven van het afgelopen jaar? Of wat zou de belangrijkste ontwikkeling van het moment moeten zijn?
‘De mogelijkheden voor merken om contact te maken met mensen zijn bijna eindeloos en er komen almaar technische mogelijkheden bij. Daarentegen heeft 30 procent van de jongeren een “ad blocker” gedownload en kijkt de rest van ons langs de meeste banners heen. Om John Lennon te parafraseren: “Life’s what’s happens while we’re skipping all the ads”. Dus het wordt nog belangrijker om iets te maken dat onderdeel kan zijn van ons leven en niet een onderbreking daarvan.’

2. Hoe vind je het met de industrie gaan? Op welke terreinen laat de branche (nog) te veel liggen?
‘Eigen onderzoek van laat zien dat maar een klein aantal merken echt een rol van betekenis speelt in ons leven. De rest is inwisselbaar. In Europa zijn we nog sceptischer dan in andere werelddelen. We hebben blijkbaar iets goed te maken. Dat hoeft niet meteen groots en meeslepend te zijn. Een kleine bijdrage is misschien al genoeg. Zoals Chipotle’s Cultivating Thoughts: een simpele en onderhoudende manier om niet altijd maar in je smartphone verzonken te zitten.’

3. Wat zijn jouw drie favoriete cases en waarom?
‘In de afgelopen maanden heb ik vooral cases uit onze eigen netwerken - Havas Media, Havas WorldWide en aanverwant - langs zien komen. Ik ben heel benieuwd hoe die overeind blijven tegenover wat er uit de rest van de wereld in Cannes te zien zal zijn. Wat betreft al die technische mogelijkheden denk ik dat in de winnende cases de techniek ten dienste zal staan van het idee en het ook logisch moet zijn vanuit het merk. Daarom geef ik de Franse campagne voor Transavia een goede kans op een prijs.’

4. Wat verwacht je specifiek in jouw categorie, qua ontwikkelingen en opvallend werk?
‘Een kraakhelder idee, welk briljant is uitgevoerd met aantoonbare resultaten die verder gaan dan Youtube-views, Facebook-likes en andere manipuleerbare metrics. In het Cannes Lions-manifesto dat we als juryleden ontvangen staat dat maar drie procent van alle inzendingen een Lion zal krijgen. Ik hoop van harte dat het heel moeilijk gaat worden om die drie procent eruit te halen.’

5. Wie gaat er voor Nederland scoren in Cannes?
‘Geen idee, en als ik het wist, ga ik daar nu nog niets over zeggen.’

6. Naar welk land moet Nederland kijken? En waarom?
‘Geen. Blijf liever alert op wat er allemaal mogelijk is en hoe je daarmee creatief en relevant werk kunt maken. En kijk vooral naar waar mensen mee bezig zijn in hun dagelijks leven en hoe je dat leuker, beter, slimmer, mooier kunt maken.’

7. Laatste vraag, wat inspireert jou persoonlijk het meeste?
van Dos Equis. Die kwam ik voor het eerst tegen toen ik met een campagne voor haarverzorgingsproducten voor mannen bezig was. Hij heeft een leven en een haardos waarvan ik zelfs met een Oculus Rift op mijn neus alleen maar kan dromen.’

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie