DDMM geeft planningsdata mobiel bereik vrij

Maandag 30 juni hebben VINEX, PMA en GfK via het onderzoek DDMM voor het eerst planningsdata vrijgegeven van het bereik van mobiele devices.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Vorige maand werd al een top 50 gepubliceerd gebaseerd op het eerste kwartaal van 2014, nu kan de markt gebruik maken van de bereikcijfers van alle bezochte websites en apps.

Het DDMM-onderzoek meet sinds vorig jaar september het bereik van websites op PC en laptop, maar dat is nu uitgebreid met het bereik van sites en apps op tablets en smartphones. Door de toevoeging van de mobiele devices wordt het meten van online media fors vergroot. Wouter Hulst, a.i. directeur VINEX zegt hierover: “Mobiele devices nemen steeds meer digitale consumptietijd voor hun rekening en mediamerken verspreiden hun content nu over meerdere platformen. Dat kunnen we nu zeer gedetailleerd meten. Op siteniveau, maar ook op merkniveau, waarbij sites en apps zijn samengevoegd. Dat is uniek in de wereld.” 

Johan Smit, directeur PMA is vanaf het begin betrokken bij de opzet van DDMM en wijst op de noodzaak van het meten van mobiel bereik: "De complete data in de softwaretool Probe maakt het mogelijk voor de mediaplanners om op het bereik per device, maar ook op het gecombineerde en vooral toegevoegde bereik van PC en mobiel te plannen. Dat maakt dat we digitaal een grote stap voorwaarts maken.” 

De uitgevers hebben net als de mediabureaus al heel lang de wens om het bereik van mobiel te meten. Voor sommige merken geldt dat al meer dan de helft van de consumptie via mobiele devices verloopt. Volgens Rachel Gómez, voorzitter van VINEX en sales director van Sanoma is die ontwikkeling nog lang niet ten einde. “Mobiel ontwikkelt zich nu in een rap tempo en is steeds meer gemeengoed aan het worden. Adverteerders en mediabureaus kijken uiteraard ook naar die ontwikkeling. Het werd dus hoog tijd dat dit deel van de digitale media nu ook in kaart is gebracht.” 

Paul van Niekerk, Directeur GfK Mediaonderzoek: “GfK speelt al jaren een rol in het digitale bereiksonderzoek en wij zijn er trots op in nauwe samenwerking met PMA en VINEX dit resultaat te hebben behaald. In een zeer korte tijd is het ons gelukt om dit project, wat complex is zowel qua panelopbouw, meettechniek en de data-integratie tussen pc- en mobiel bereik, te realiseren.” 

De bereiksdata uit DDMM worden vanaf maandag 30 juni geleverd met een set van ruim 360 achtergrondkenmerken, variërend van huisbezit tot interesses en van werkzaamheid tot vakantiebestemmingen.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie