G-Star RAW steelt show in zowel Instagram Top 100 als TikTok Top 25

Bekijk hier de nieuwe ranglijst van de Instagram Top 100 en de TikTok Top 25 voor Nederlandse merken in Q1.

Het eerste kwartaal van 2022 is voorbij en dat betekent een nieuwe ranglijst van de Instagram Top 100 en de TikTok Top 25 voor merken. Deze lijsten zijn samengesteld op basis van onafhankelijk onderzoek dat ieder kwartaal wordt uitgevoerd door Somention. Nieuwsgierig? Lees hier meer over de best presterende merken op Instagram en TikTok in Nederland.

Sinds 2020 presenteert social media bureau Somention ieder kwartaal de Instagram Top 100 voor Nederlandse merken. Vorig jaar is daar ook de Dutch TikTok Top 25 voor merk-accounts bij gekomen. De meest succesvolle Nederlandse merken (en internationale merken met een Nederlands account), worden beoordeeld op basis van het aantal volgers, aantal likes, aantal comments en de engagement rate. Ieder kwartaal zijn de merken die gemiddeld het best scoren terug te vinden in de ranglijsten. Aan het einde van het jaar zal de lijst met de meest succesvolle merken op Instagram en TikTok over heel 2022 bekend gemaakt worden.

Say it Witcha Booty

In 2021 was de Efteling de grote winnaar op Instagram en G-Star RAW op TikTok. Een aantal merken - waaronder de Efteling - waren prominent te vinden in beide lijsten, maar G-Star was nog niet terug te vinden in de Instagram Top 100. Tot nu!

Het account van G-Star RAW is dit kwartaal niet alleen een nieuwkomer in de Instagram lijst, het denim-merk wist direct de eerste plek te veroveren! Ze stalen de show met een tweede deel van de succesvolle campagne met Snoop Dogg: ‘Say it Witcha Booty’. Het vervolg van de campagne werd bekend gemaakt door middel van een video die maar liefst 2 miljoen views behaalde op Instagram. En dat rapper Eminem het Super Bowl publiek verraste in zijn G-Star jeans en dit vervolgens gedeeld werd op het account van G-Star heeft ongetwijfeld ook aan het succes bijgedragen.

 

Op nummer 2 in de Instagram Top 100 van Q1 vinden we Bol.com, waarna het account van de Efteling op een goede 3e plek komt. Benieuwd welke andere merken de top 100 hebben gehaald? Hieronder vind je de volledige ranglijst van de meest populaire merken op Instagram in het eerste kwartaal. 

[Tekst gaat verder onder de lijst]

Dutch Instagram Top 100 - Q1 2022

1 @gstarraw
2 @bol_com
3 @efteling
4 @vangoghmuseum
5 @theoceancleanup
6 @annefrankhouse_official
7 @schorembarbier
8 @giethoorn_village
9 @visitkeukenhof
10 @shell
11 @heineken
12 @canonnederland
13 @walibihollandofficial
14 @gemeenteamsterdam
15 @hunkemoller
16 @rijksmuseum
17 @netflixnl
18 @diergaardeblijdorp
19 @redbullned
20 @coolblue
21 @lowlands_fest
22 @videolandonline
23 @thelemontree.nl
24 @transavia
25 @meauxmeauxnl
26 @pinkpopfest
27 @attractieparktoverland
28 @mcdonaldsnl
29 @klm
30 @playstation_nl
31 @toogoodtogo.nl
32 @jaminonline
33 @blondamsterdamnl
34 @ns_online
35 @uva_amsterdam
36 @pathe
37 @wobbelboard
38 @unilever
39 @schiphol
40 @flugelnl
41 @patta_nl
42 @daftrucksnv
43 @prinsesmaximacentrum
44 @vanmoof
45 @vuamsterdam
46 @wondr.experience
47 @karwei
48 @albertheijn
49 @myjewellery
50 @lidlnederland
51 @universiteitleiden
52 @nintendonl
53 @gemeenterotterdam
54 @gutsgusto
55 @wnfnederland
56 @nintendoswitchnl
57 @thebulldogamsterdam
58 @radboud_uni
59 @tuinederland
60 @tonyschocolonely_nl
61 @artipoppe
62 @mostwantednl
63 @ritualscosmetics
64 @primevideonl
65 @bksfestival
66 @volkswagennl
67 @devegetarischeslager
68 @decathlonnederland
69 @europarcsnl
70 @museumvoorlinden
71 @tudelft
72 @rivieramaison
73 @vuecinemasnl
74 @bmwnederland
75 @hemanederland
76 @artis.amsterdam
77 @kameraexpress
78 @audinederland
79 @kfcnederland
80 @easytoys
81 @cocacola_nl
82 @brouwerijtij
83 @disneynl
84 @vakantiedealz
85 @wildlandsnl
86 @beeksebergen
87 @debijenkorf
88 @lentezoet
89 @dilleenkamille
90 @xenos_nl
91 @kruidvat
92 @disneyplusnl
93 @coopsupermarkt
94 @prenatal_nl
95 @sneakerjagers
96 @kwantum_nederland
97 @aktiesport.nl
98 @cruyff
99 @chocomelnl
100 @shoeby

Smakelijk en herkenbaar

Het is het tweede jaar van de Dutch TikTok Top 25 en dat betekent nieuwe kansen voor Nederlandse merken. G-star mag zich ook op het populaire video kanaal de absolute nummer 1 noemen dit kwartaal. Het Rode Kruis staat op een nette tweede plaats, met name door de succesvolle help-video’s over wat te doen in lastige situaties. Op de derde plek staat Happy Italy NL. De Italiaanse restaurantketen weet met smakelijke en herkenbare content hun doelgroep goed te bereiken.

Bekijk hieronder welke andere merken dit eerste kwartaal een plek in de Dutch TikTok Top 25 hebben behaald.

Dutch TikTok Top 25 - Q1 2022

1 @gstarraw
2 @rodekruis
3 @happyitalynl
4 @ingnederland
5 @pathe
6 @ritualscosmetics
7 @attractieparktoverland
8 @kfcnederland
9 @efteling
10 @candymansnoep
11 @schipholairport
12 @bol.com
13 @vakantiedealz
14 @albertheijn
15 @intertoys.nl
16 @netflixnl
17 @easywalker_official
18 @newyorkpizza_nl
19 @duinrell
20 @volkswagen_nl
21 @hema.amsterdam
22 @dominos_nl
23 @aktiesport
24 @clandebanlieue
25 @redbullned

 

Toelichting onderzoek 

In dit onafhankelijke onderzoek is voor de selectie van de merk-accounts op Instagram en TikTok met een aantal zaken rekening gehouden. Om een betrouwbare engagement rate te krijgen zijn alleen Instagram-accounts meegenomen met meer dan 5.000 volgers en TikTok-accounts vanaf 1.000 volgers. De engagement rate is het aantal reacties en likes per post, gedeeld door het aantal volgers. Uitgesloten van het onderzoek zijn accounts van (nieuws)platforms, omroepen, programma’s, agencies en sportclubs. Daarnaast zijn accounts met een 18+ instelling (zoals die van een aantal alcoholhoudende dranken en loterijen) uitgesloten i.v.m. settings van het social platform.