Gouden Euro Effie naar onder andere Absolut Vodka

De Omniconbureaus BBDO Europe en TBWA Paris hebben dit jaar het best gescoord bij de uitreiking van de Euro Effies in Brussel. BBDO Europe won twee Gouden en twee Zilveren Effies en werd ook nog Agency of the Year, terwijl TBWA/PARIS twee Gouden Euro Effies binnenhaalde en ook nog de Grand Prix won voor de langlopende campagne van Absolut Vodka.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Andere winnaars waren Rainey Kelly Campbell Roalfe/Y&R met Land Rover Freelander, Leo Burnett, London voor de Nintendo Gameboy Advance-lancering en Jung von Matt, uit Hamburg, voor de BMW MINI Is it love? campagne.

AMV BBDO won een Gouden Euro Effie in de corporate category voor ‘The Economist - Take a closer look’ campagne en Zilver voor Frito-Lay Doritas Dippas, terwijl BBDO Düsseldorf & Prague Zilver won met Wrigley’s Airwaves. Naast de Agency Network of the Year trofee, won BBDO Europe ook nog een speciale prijs van sponsor EURONEWS. Te weten: 100 advertising spots op EURONEWS, te besteden voor 1 januari 2004.

Er ging nog meer Zilver naar Leo Burnett London voor Max Factor, Jung von Matt voor de Duitse electronikaretailer Saturn, McCann-Erickson Manchester voor Durex, en McCann-Erickson London voor Tourism Ireland.Bronzen Euro Effie winnaars zijn: Saatchi & Saatchi voor Head & Shoulders, Duval Guillaume Brussel voor Douwe Egberts & Philips Senseo, McCann-Erickson BCA Frankfurt voor Opel Vectra en J Walter Thompson voor Shell V-Power Racing.

In de nieuwe categorie ‘Business Challenges’, gesponsord door de Kantar Group, gingen Gouden Effies naar BMW MINI voor de beste merklancering, Land Rover Freelander voor de beste merk revitalisatie, Absolut Vodka voor de lange termijn effectiviteit, Durex Condoms voor merkintegratie en The Economist voor best small budget.

De jury was onder de indruk van de kwaliteit van de winnaars, maar minder tevreden over de inhoud van de minder succesvolle cases. Te veel bedrijven en bureaus zenden cases in terwijl niet duidelijk wordt gemaakt wat de resultaten zijn, schrijft de jury.

Er waren dit jaar 73 inzendingen uit 14 landen en 33 genomineerden. De voorzitter van de jury, Rolf Kreiner, president van The World Federation of Advertisers, verwoordde de gevoelens van de jury: ‘De beste campagnes zijn winnaars, omdat zij een helder beeld neerzetten van wat ze willen bereiken en een strategie ontwikkelen gebaseerd op onderzoek.
Bovendien meten ze wat er gebeurd is en koppelen dat terug. Als campagnes volgens deze principes worden uitgevoerd dan krijgen ze vaak ook nog de beste creatieve executie.’

Het was dit jaar de eerste keer dat de Euro Effies door de European Association of Communication Agencies (EACA) werden uitgereikt zonder steun van de nationale organisaties en ook onafhankelijk van de nationale Effie-organisaties.
Om mee te doen aan de Euro Effies moet de campagne in minstens twee Europese landen gelopen hebben. De jury telde dit jaar geen Nederlanders.
Alle campagnes en cases zijn te vinden op .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie