De Persgroep geeft Jumbo primeur bij lancering Xtra Social

Met hun felicitatie aan Max Verstappen plaatste Jumbo als eerste merk een social post door binnen de digitale nieuwsmerken van de Persgroep.

Direct inhaken op het nieuws kon tot voor kort alleen op social media. Nu kan het ook op de mobiele nieuwssites van de Persgroep, waarmee je als adverteerder in één klap een groot en uniek bereik hebt binnen een betrouwbare en relevante redactionele omgeving, waar mensen meer en langer aandacht hebben voor je boodschap. 

Jumbo had de primeur met de felicitatie-advertentie aan Max Verstappen op alle mobiele sites van ADR Nieuwsmedia. Zondagavond 28 oktober plaatste de Brabantse supermarktketen als trotse sponsor een social post om Max Verstappen te feliciteren met zijn zege van de Grand Prix Mexico. Het besluit om de post door te zetten op de mobiele sites van ADR Nieuwsmedia, kostte een paar minuten.

Een échte inhaker

Monique Pennings, Manager Media & Marketing Partnerships bij Jumbo Supermarkten, is enthousiast. Zij had eerder contact met de Persgroep over de behoefte van Jumbo om snel te kunnen inhaken op de actualiteit.

Daarom verbaasde het haar niet toen de Persgroep direct na de overwinning van Max Verstappen een berichtje stuurde met de vraag of Jumbo wilde inhaken op de nieuwssites van ADR Nieuwsmedia.

Binnen een paar minuten besloot Jumbo het te doen en nog geen uur later was een linkje van de uiting naar de Persgroep verstuurd, zodat zij hem live konden zetten op hun sites. De uiting, een actuele foto van de overwinning van Max, was een échte inhaker en niet van tevoren voorbereid.

Snel schakelen

Pennings: ‘De kunst is om op onverwachte momenten in te haken en in een korte tijd een groot publiek te bereiken. Door snel te schakelen met ons mediabureau UM en de oplossing die de Persgroep biedt met Xtra Social, kon onze Facebook-post direct na de overwinning van Max Verstappen met een heel breed publiek gedeeld worden. Dit is wat ik zo leuk vind aan ons vak: hier waren we samen met de Persgroep aan het ondernemen.’ 

'De uitspraak “Content is king, distribution is queen” is hier echt van toepassing’

Betere resultaten in een betrouwbaar en kwalitatief umfeld

Raffi Aykaz, Manager Branded Content & Development van de Persgroep, legt uit wat de beweegredenen van de Persgroep zijn om Xtra Social te lanceren. ‘Veel van onze klanten en andere merken spenderen veel geld op social media en daarnaast plaatsen ze berichten op hun eigen kanalen, waar ze hun eigen volgers bereiken. Ze merken echter dat mensen snel door die social posts heen scrollen, geen actie ondernemen en niet echt de tijd nemen om iets te lezen of te bekijken.

'De attentiewaarde ligt meestal tussen de 1 en 3 seconden. Wij vroegen ons af hoe wij de boodschap uit de social posts in onze nieuwssites konden krijgen om daar te zorgen voor betere resultaten in een betrouwbaar en kwalitatief umfeld.  

'Onze lezers komen bij ons om verhalen te lezen of video’s te bekijken en zij nemen hier de tijd voor. Het tonen van de social post in deze omgeving zorgt voor echte aandacht voor de boodschap van de adverteerder.’

Twee tot drie keer hogere attentiewaarde

Xtra Social maakt de verwachtingen waar. De Persgroep signaleert een hogere CTR - het aantal kliks op de uiting - van via Xtra Social geplaatste campagnes en een attentiewaarde die twee tot drie keer hoger ligt dan bij Facebook of Twitter. Lezers blijven tot 9 seconden hangen op een post.

Een ander groot voordeel is dat het materiaal al beschikbaar is, omdat de klant de post zelf al gedeeld heeft op social media, zodat de uiting binnen no-time doorgezet kan worden naar een miljoenen publiek op het AD of heel specifiek in bijvoorbeeld de regio Eindhoven op het EindhovensDagblad.nl.

Aykaz: ‘Het mooie aan Xtra Social is dat het voor onze nationale en regionale klanten een heel goed middel is om nieuw, relevant bereik te genereren met bestaande materialen. De uitspraak “Content is king, distribution is queen” is hier echt van toepassing.’

Naast Jumbo Supermarkten zullen de komende tijd veel andere klanten van de Persgroep gebruik maken van Xtra Social. Pennings ziet mooie inhaak-kansen voor Jumbo. ‘Stel je voor dat onze schaats- of wielerploeg Team LottoNL-Jumbo een mooie overwinning behaalt in de Tour de France of op de Olympische Spelen. Maar een weersverandering kan ook een actuele aanleiding zijn om Jumbo onder de aandacht te brengen. Niets leuker dan die ene boodschap zo snel mogelijk bij zoveel mogelijk mensen bekend te maken op het moment dat het ertoe doet: binnen een dag, want daarna is het oud nieuws.’ 

 

Raffi Aykaz en Monique Pennings
Raffi Aykaz en Monique Pennings

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.