Premium

Niet alleen op data vertrouwen, want die bevatten geen emotie

De column van Julian Stevense.

De grootste marketingcampagne ter wereld zit er weer op voor de komende vier jaar. Donald Trump was de onverwachte winnaar voor velen. De data lieten tenslotte zien dat Hillary Clinton vrij eenvoudig tot nieuwe president zou worden gekozen. De werkelijkheid toonde een volstrekt ander beeld. Hoewel de populariteit en betrouwbaarheid van Clinton, samen met het uitzicht op nog vier jaar hetzelfde beleid, absoluut een grote rol heeft gespeeld zijn er drie belangrijke learnings voor elke marketeer.

Vertrouw niet alleen op de data

Data zeggen niet alles en de data zaten er, net als bij Brexit, flink naast. Data bevatten namelijk geen emotie en juist emotie speelt vaak een essentiële rol bij dergelijke verkiezingen. Het gemis aan context en nuancering als gevolg van menselijke factoren maakte de data onbetrouwbaar.

Clinton kreeg uiteindelijk wel de meeste stemmen, maar verloor in cruciale staten waar de kiezer vooral zijn hart liet spreken terwijl de data het hoofd hadden gemeten.

Luister naar de behoeften van je doelgroep

Bill Clinton was een meester in het inspelen op de behoeften van de kiezer en daarom was het extra wrang voor Hillary Clinton dat Donald Trump hier de nieuwe meester in bleek te zijn. Hij keek praktisch niet naar de data, maar luisterde naar de kiezer en speelde vervolgens optimaal in op de aanwezige behoeften en bijbehorende emoties. Veel Amerikaanse kiezers zijn namelijk bang hun baan te verliezen aan goedkope arbeidskrachten of goedkope productielanden.

Hillary Clinton positioneerde zich de afgelopen jaren juist als voorstander van meer vrije handel, waardoor het risico voor deze kiezers alleen maar groter zou worden als zij zou winnen.

Focus je strategie

In Amerika ligt 90 procent van de uitslag vooraf al vast, het verschil wordt gemaakt in de staten waar men niet uitgesproken Republikeins of Democratisch stemt.

De focus van Donald Trump lag op de zogenaamde ‘Rust Belt’, de staten waar de zware industrie van Amerika zich bevindt en dan met name die staten waar niet uitgesproken Republikeins of Democratisch wordt gestemd. Want juist in deze zware industrie lopen werknemers een grote kans hun baan kwijt te raken aan goedkope arbeidskrachten of goedkope productielanden.

Trump focuste zich op de ‘working class voters’ in deze staten door hen onder andere die muur te beloven tussen Amerika en Mexico. Een muur die goedkope arbeidskrachten buitenhoudt en voorkomt dat bedrijven hun productie kunnen verplaatsen naar goedkope productielanden als Mexico. Tegelijkertijd riep hij dat hij vrije handelsverdragen en klimaatverdragen van tafel zal vegen, zodat de zware industrie ongehinderd kan blijven produceren.

Juist door goed te blijven luisteren naar de behoeften van je doelgroep in plaats van je volledig te richten op de aanwezige data en je strategie vervolgens te focussen op het beter vervullen van deze behoeften ben je als marketeer in staat elke verkiezing te winnen. Zelfs als de data iets anders laten zien.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie