Online gaming op z’n Koreaans verovert de wereld

In Korea, het land van de breedband, heeft een specifieke vorm van online gaming ontwikkeld waarbij grote aantallen spelers in rollenspellen met elkaar verwikkeld zijn. MMORPG heeft de potentie om de wereld te veroveren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ruim tweederde van de Zuid-Koreaanse huishoudens heeft breedbandtoegang tot internet. Ter vergelijking: in Europa slechts 8 procent. Dankzij breedband is online gaming in Korea razend populair. Vooral massively multi-player online role-playing gaming - MMORPG - viert er hoogtij. Bij dergelijke games, die zich vaak afspelen in mythologische, tolkienesque, science-fictionachtige werelden waarin draken en monsters worden bestreden met zowel zwaarden als futuristische wapens, zijn honderden of zelfs duizenden spelers tegelijk ingelogd en interacteren hun virtuele alter ego’s (in de vorm van avatars) in het spel met elkaar. Spelers kunnen vervelende medespelers een kopje kleiner maken, maar ze kunnen ook allianties aangaan of zich bijvoorbeeld bij een clan voegen door een clanlid te trouwen. De game-ontwikkelaars hebben dus weinig controle over het verloop van het spel, dat zich min of meer autonoom ontwikkelt en in principe alle kanten op kan, al naar gelang de ‘chemie’ tussen de spelers. Het bijzondere van de Koreaanse gamingbusiness is dat deelname niet beperkt blijft tot hardcore gamers, wat in het Westen nog steeds de tendens is. Jonge Koreaanse mannen zijn een belangrijke klantengroep, maar ook Koreaanse vrouwen begeven zich graag in MMORPG-werelden.

De grootste Koreaanse online gamefirma is NCsoft, dat in 2002 77 miljard won winst maakte (60 mln. euro) op een omzet van 155 miljard won. Een marge van bijna 50 procent dus — deze pay as you play-vorm van online gaming is zéér lucratief. NCsoft is in 1998 bekend geworden met de game Lineage (), waarvan in oktober 2003 een nieuwe versie is gelanceerd. Een ander populaire MMORPG is Mu (een mythologisch continent uit een Koreaanse legende) van Webzen. Dit spel biedt 100.000 mogelijke combinaties van wapens, kleding en andere persoonlijke kenmerken, zodat de kans klein is dat twee spelers hetzelfde zijn. NCsoft en Webzen hebben met succes de Chinese en Taiwanese markt gepenetreerd. Japan, de VS en Europa, waar het er in de gamingmarkt vooralsnog substantieel anders aan toegaat, staan op hun verlanglijstje.
Bron: the Economist

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie