Snapchat duikt in de wereld van Gen Z en tips voor de beste TikTok campagne

Social content bureau Blauw Gras praat je bij in de #LEKKERSOCIAAL

Alles wat je moet weten over de Snapchat generatie

Gen Z is de generatie van nu, maar hoe krijg je grip op deze doelgroep? Gewoontes en gedrag blijven namelijk veranderlijk. Daarom deed Snapchat onderzoek onder 27.000 Gen Z’ers die dagelijks Snapchat gebruiken. Wat drijft hen en hoe bereik je ze als marketeer?

🤳🏽  Beelden zeggen meer dan woorden 

De Snapchat generatie is 150% meer geneigd om te communiceren via beeld dan met woorden. De meest populaire ‘items’ in digitale communicatie, zijn foto’s (81%), emoji’s (76%) en video’s (61%). Niet gek dus dat Stories en TikTok veelvuldig door de doelgroep worden gebruikt. Zo kom je dus in contact met de doelgroep, good to know! 

⚖️  Gen Z vs. social issues

De Snapchat generatie wordt steeds bewuster als het gaat om sociale kwesties. 1 op de 2 Snapchatters koopt liever niet bij een merk waarmee ze niet op één lijn liggen. Dit is wel 6x meer dan de niet Snapchat gebruikers. De generatie is dus bewuster als het gaat om het kiezen van een merk. En kiezen hierin dan graag een merk dat overeenkomt in mening met henzelf. 

👖 Past AR?

De populariteit van AR op Snapchat blijft stijgen! Dat is niet gek, want er is steeds meer mogelijk. Tijdens het Super Bowl-weekend lanceerde zelfs meerdere grote merken een AR-campagne. Maar ook de Snapchat generatie raakt er steeds meer aan gehecht. Even passen en dan je aankoop doen? Door online te passen is de Snapchat generatie 3x sneller geneigd om de aankoop te doen dan niet-snapchatters. 

Kortom: gebruik beeld in plaats van tekst, neem een standpunt in dat bij de doelgroep aansluit en overweeg de mogelijkheid van AR. Dat is hoe je een stap dichterbij de Snapchat generatie komt!

Advertentie
advertisement

Meer, meer, meer met Insta Live

Vandaag de dag is iedereen geobsedeerd door Clubhouse, livestream audio, maar ook livestream video blijft populair. Instagram is op dit gebied dan ook niet stil gaan zitten: ze hebben een nieuwe ontwikkeling op touw gezet. Zo wordt het binnenkort namelijk mogelijk om niet één, niet twee, maar maximaal drie personen toe te voegen aan een live sessie. 

Of het gaat werken? In de testfase had de nieuwe functie in ieder geval positieve uitkomsten. Live sessies werden maarliefst met 60% meer bekeken dan voorheen. Kijkers vinden het dus interessanter wanneer er meer te zien en halen valt tijdens een live sessie. Goed om in je achterhoofd te houden dus als je van plan bent om binnenkort met jouw merk live te gaan op Insta!

INSTALIVE

3 tips om je TikTok campagne te laten vliegen

TikTok blijft maar groeien en ook voor marketeers wordt het platform steeds interessanter. Zo kondigden we vorige week al aan dat TikTok e-commerce mogelijkheden aan het uitrollen is. TikTok als onderdeel van jouw social strategie is niet nieuw meer, of loop je achter? 😉 Onderstaande tips helpen in ieder geval om je campagne te laten vliegen: 

1. Je zou denken dat TikTok populairder is onder jongeren, maar de doelgroep van TikTok is groter dan je denkt! Bedenk dus goed welke doelgroep je specifiek wil bereiken en waar hun interesse ligt, want TikTok-gebruikers brengen gemiddeld zo’n 85 minuten per dag door op het platform. De top 3 categorieën zijn: entertainment, dance en pranks.

2. Zoek de engagement op! TikTok is namelijk hét platform om meer engagement met de doelgroep op te zoeken. Waarom? TikTok-gebruikers houden van verbinding. Als merk reageren op comments is bijvoorbeeld een manier om engagement op te zoeken. 

3. Ga helemaal op in het platform als het gaat om het maken van content. Zorg altijd dat content specifiek is gemaakt voor TikTok. Laat je merk niet alleen zien in eigen concepten of campagnes, want de kracht van TikTok zit ‘m ook in de trends en challenges die rond gaan. Dus doe als merk gewoon mee, zo word je beter zichtbaar. Go for fun!

 

Wat zijn Twitter’s trending topics?

Nu Trump het Twitter-strijdtoneel heeft moeten verlaten, vraag je je misschien af hoe relevant Twitter nog is. Twitter is zijn populariteit jaren geleden eigenlijk al verloren en daarom wil het social media platform dat het weer meer gebruikt gaat worden zodat het relevantie behoudt. Daarom hebben ze de laatste trends en hot topics rondom Twitter gepubliceerd. 

Om de trends te ontdekken, is het gedrag van de Twitteraars geanalyseerd: welke Tweets worden er bijvoorbeeld verstuurd en wat zijn de belangrijkste thema’s? Op basis van deze resultaten, heeft Twitter de 6 belangrijkste en meest relevante topics op een rijtje gezet:

  1. Wellbeing 💆 Denk hierbij aan selfcare, maar ook de gezondheid van anderen

  2. Creator Culture 📱 Inspireren van anderen en zelf dingen creëren staat hier centraal 

  3. Everyday Wonder 💭 Twitteraars zijn gefascineerd door onze wereld en alles daarbuiten 

  4. One Planet 🌍 Het streven naar een duurzamere toekomst houdt mensen druk bezig  

  5. Tech Life 🤖 Thema’s die hierin populair zijn, zijn onder andere de voordelen van techniek en ‘smarter living’

  6. My Identity 👤 Twitter blijkt hét platform te zijn waar je mag zijn wie je bent

Goed om in je oren te knopen als merk zodat je weet wat er speelt onder de Twitter-community, dus doe er je voordeel mee!

Wij zijn Blauw Gras, aangenaam! Als één van de eerste dedicated social content bureaus weten wij als geen ander waar mensen echt voor in beweging komen.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie