Tekstschrijver moet eerder bij communicatieproces worden betrokken

Meer dan veertig procent van de tekstschrijvers meent op een te laat tijdstip te worden ingeschakeld door de opdrachtgever. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Universiteit van Utrecht hield onder 223 tekstschrijvers.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Meer dan de helft van de tekstschrijvers wordt overigens wel op het juiste moment ingeschakeld. Het onderzoek meldt verder dat tekstschrijvers steeds vaker meedenken over communicatieproblemen in het stadium dat voorafgaat aan tekstproductie. Ook geven zij regelmatig strategische adviezen.

Drie studenten van de Universiteit van Utrecht hielden het onderzoek dat onder leiding stond van dr. Leo Lentz. De opdrachtgever voor het onderzoek is TekstNet, de beroepsvereniging voor tekstschrijvers, redacteuren, adviseurs en docenten in taal en tekst. Lentz voerde in 1991 een soortgelijk onderzoek uit. Het nieuwe onderzoek geeft een beeld van de ontwikkeling van deze beroepsgroep in de afgelopen tien jaar. Het onderzoek richt zich op de thema's achtergrond, werksituatie, opdrachtgevers en professionalisering.

Behalve schrijven voeren de meeste ondervraagde tekstschrijvers ook nog andere taken uit. De onderzoekers waren verrast door de frequentie waarmee de respondenten twee taken noemden die naar hun idee tot aanpalende disciplines behoren: het geven van communicatieadvies en het verzorgen van cursussen. Zij vermoeden dat dit een nieuwe ontwikkeling is, maar kunnen dit niet hard maken, omdat er in het eerste onderzoek niet naar is gevraagd. (28-09-2000)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie