What's Next in Brand Licensing

Cleo de Rooij en Lauret Zuiderhoek van sales en mediahuis Ad Alliance, gaan in gesprek over de unieke mogelijkheden van Brand Licensing

Cleo de Rooij is Senior Brand Licensing Specialist bij Ad Alliance. Zij adviseert collega’s over merk en content exploitatie vraagstukken en vormt ze de brug tussen Ad Alliance en de producenten en formatowners van een groot aantal sterke entertainmentmerken die geschikt zijn voor exploitatie. Lauret Zuiderhoek is Group Lead Clients bij Ad Alliance. In haar huidige rol is ze eerste aanspreekpunt voor adverterend Nederland voor met name non-spot vraagstukken. Binnen Ad Alliance is ze de schakel tussen contentstrategie en sales. Samen gaan zij in gesprek over de unieke mogelijkheden van Brand Licensing.

Lauret: Brand Licensing, wat versta jij hieronder?
Cleo:

Inmiddels zou je het ook wel over Merk en Content Exploitatie kunnen hebben, al klinkt Brand Licensing lekkerder en is het een breed bekend marketinginstrument. Met een licentie geven wij onze adverteerders het (tijdelijke) recht om onze merken en content in te zetten op hun eigen kanalen t.b.v. een communicatiestrategie. De kaders voor dit recht leggen we vast door middel van een licentieafspraak. Hierdoor weet de licentienemer wat er mag en houden rechthebbenden zicht en grip op hun content en merken.

Lauret: Ik merk in de markt dat adverteerders het steeds lastiger vinden om een specifieke doelgroep te bereiken en raken. Ik denk dan aan GenZ en Millenials. Zou Brand Licensing hier een oplossing voor kunnen zijn?
Cleo:

Over het algemeen kun je stellen dat de vraag naar bekende merken en aantrekkelijke content toeneemt als gevolg van het versnipperende media consumptiegedrag. Sterke al geladen merken kunnen hier een voordeel bieden. Ook zie je de behoefte aan ‘year round relevantie’, als gevolg van het groeiende aantal grote entertainment formats dat on demand wordt aangeboden. Merkowners en adverteerders gaan zogenoemde Brand Partnership collabs aan waarbij partijen elkaar versterken in communicatiedoelstellingen. In de UK zie je regelmatig al een ‘alles of niets’ benadering voor Brand Licensing; Merkowners zijn bereid om in een total package deal een fors component voor Licensing te reserveren, waardoor licentienemer (exclusief) met het merk en content aan de slag mag in eigen kanalen en middelen.

Lauret: Bij “sterke mediamerken” denken we gauw al aan enkel tv-first samenwerkingen, is dit een terechte gedachte?
Cleo:

Wat wij ervaren is naast behoefte aan bereik rond onze sterke merken een toenemende behoefte aan digitale content, video en foto’s. We houden hier op voorhand al rekening mee door tijdens het productieproces al additionele content te laten maken of spin-off concepten te ontwikkelen. Deze content en spin-offs kunnen we later weer beschikbaar stellen voor adverteerders die daar met behulp van een licentie gebruik van kunnen maken op eigen kanalen.

Lauret: Wat maakt de benadering van Brand Licensing bij Ad Alliance dan zo waardevol?
Cleo:

Wij denken dat de mogelijkheid tot merk en content exploitatie een toekomstbestendig antwoord kan zijn op de steeds schaarser wordende GRP voorraad. Bovendien beantwoordt het de vraag naar relevante content en merken vanuit adverteerders. Een recent voorbeeld is de campagne van Kia die door middel van een licentie het exclusieve recht heeft verkregen om het merk en exclusieve content van ‘Het Perfecte Plaatje’ in zetten voor eigen advertorials. Zo konden we Kia in de behoefte voorzien om hun doelgroep op een unieke manier te bereiken. De mogelijkheid om gebruik te maken van de grootste bekende entertainmentmerken én content door middel van een licentie in combinatie met voldoende bereik in jouw doelgroep kan je verzekeren van net dat beetje extra voor een succesvolle campagne. Het partnership van ‘Smint’ met ‘Love Island’ van afgelopen zomer is hier een mooi voorbeeld van. Smint kon door middel van een licentie onder andere een Love Island Social Booth inzetten op plekken waar hun doelgroep aanwezig was, waaronder een festival. Zo hebben zij, onder de naam van Love Island, het merk kunnen activeren.Ook formatowners en producenten vinden in Ad Alliance een waardevolle partner voor het optimaal verzilveren van hun ‘parels’. Zeker nu de traditionele businessmodellen voor formatexploitatie onder druk komen te staan. Gezamenlijk ontwikkelen we extensies, denk bijv. aan podcasts, aftertalks etc. Bijvoorbeeld bij een format als Expeditie Robinson, die vervolgens ook weer geschikt is voor exploitatie door licentienemers. Door krachten te bundelen met verschillende stakeholders komen we tot unieke content en merk proposities.

Kia X Het Perfecte Plaatje
Lauret: What’s next in Brand Licensing?
Cleo:

Zoals ik al aangaf zullen formatowners in samenwerking met Ad Alliance vaker streven naar een total package benadering voor Brand Partnerships met een stevige rol voor Brand Licensing. Verder verwacht ik dat merk- en content exploitatie nog breder ingezet zal gaan worden door alle nieuwe communicatie platformen en mogelijkheden; Social media, podcasts, custom video en gaming. Formatowners zijn zich hiervan bewust en ook uit het buitenland zijn succesvolle cases beschikbaar. Juist omdat de wereld niet stopt bij enkel het uitzenden van een format denken producenten en Ad Alliance al eerder in het proces na over mogelijke andere vormen van exploitatie en wordt er bijvoorbeeld een compleet portfolio van mogelijke spin-offs beschikbaar gesteld die vervolgens ook weer geschikt zijn voor omarming door een adverteerder met behulp van een licentie.

Benieuwd naar de mogelijkheden die Brand Licensing jouw merk kan bieden? Neem contact op met Cleo de Rooij via cleo.de.rooij@adalliance.nl

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →