Van Gogh Museum laat zien dat de schilder fan was van Japan

Dit is de campagnefilm voor de nieuwe tentoonstelling ‘Van Gogh & Japan’

Bureau Selmore maakte samen met regisseur David de Winter de campagnefilm voor de nieuwe tentoonstelling ‘Van Gogh & Japan’. Deze expositie is vanaf 23 maart te zien in het Van Gogh Museum.

Japanse schrijfkunst
Van Gogh was een groot bewonderaar van de Japanse prentkunst en je ziet dat terug in veel van zijn werken. De tentoonstelling bestaat uit zo'n zestig schilderijen en tekeningen waarin je die invloed herkent. Daarnaast stelt het museum een selectie Japanse prenten van de schilder tentoon. Er komen objecten uit de hele wereld naar Amsterdam, waaronder Zelfportret Met Verbonden Oor (The Courtauld Gallery, Londen), een kwetsbaar schilderij dat sinds 1930 niet meer in Nederland geweest is.

De makers van de reclamefilm lieten zich eveneens inspireren door Japan. Het uitgangspunt van de film is shodō, een Japanse schrijfkunst.

De film is te zien op YouTube, Facebook, vangoghmuseum.nl en wordt vertoond in het Van Gogh Museum tijdens de openingsavond. Daarnaast zijn er korte grafische animaties voor social media.

Credits:
Creatieve directie : Jakko Achterberg en Niels Westra
Concept : David de Winter, Karin Heinen
RTV Producer : Hanneke Kampschreur
Account : Kim de Winter
Klant verantwoordelijk : Carolien Gruintjes, Fransje Pansters, Cas Boland
Regisseur/animatie : David de Winter
Producer : Mimoun Bouchammir
D.O.P./Cameraman : Bas Andries
Editor : Daniel Porceda
Grading : Rik Mahieu
Geluidstudio : Ambassadors

Advertentie