Premium

Vinex stapt uit DDMM-onderzoek

PMA gaat gewoon verder met uitvoerder GfK.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Directeur a.i. Vinex (Verenigde Internet Exploitanten) Wouter Hulst bevestigt dat de medewerking aan het DDMM-onderzoek definitief wordt gestaakt. Eerder dat zes grote uitgevers (TMG, Sanoma, De Persgroep, NPO, Marktplaats en Sanoma/SBS) eind december uit DDMM waren gestapt. Aanleiding was dat GfK, de uitvoerder van het DDMM onderzoek, problemen had met het ontwikkelen van een nieuwe methode om Apple apps weer goed te kunnen meten. De Technische Commissie van Vinex liet vervolgens aan het bestuur weten dat ze de cijfers voor het DDMM-bereiksonderzoek niet kon accepteren en adviseerde om de Apple-app gerelateerde cijfers niet te gebruiken.

Op basis van dit advies hebben de zes grootste exploitanten hun bijdrage aan het onderzoek per 1 april 2015 stopgezet. Wel wilden ze nog met GfK in gesprek om voor het einde van het eerste kwartaal de problemen op te lossen. Hulst: ‘Als dat was gelukt dan hadden de grote exploitanten weer kunnen aansluiten. Maar we zijn er niet uitgekomen.’

Directeur Johan Smit van het PMA/ Platform Media-Adviesbureaus zegt gewoon door te gaan met GfK en het online bereiksonderzoek.

Vinex/SKO
Vinex zou in de toekomst met SKO (Stichting Kijkonderzoek). In juli 2014 maakten Vinex, PMA en SKO gezamenlijk bekend dat ze een intentie tot samenwerking hadden getekend ‘die moet leiden tot een gezamenlijk beheerd online bereik onderzoek’. De uitvoerende partij is dan TNS-Nipo/Kanter Media.

Het DDMM-onderzoek (Dutch Digital Media Measurement) werd in november 2013 gepresenteerd als opvolger van het ook al omstreden Stir.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie