De groei in de aankopen wordt vooral gedragen door de ervaren online-kopers. De Nederlandse internetconsument shopt bij voorkeur bij Nederlandse e-retailers: hier besteedt hij ruim 85 procent van zijn internetaankopen. De ontwikkeling dat traditionele Nederlandse (postorder-) bedrijven steeds vaker op internet te vinden zijn, speelt een belangrijke rol in dit proces. Deze bedrijven verbreden bovendien hun online-assortiment. De segmenten huis & tuin en mode vallen op door een sterke groei. De consumentenelektronica blijft echter koploper. Traditionele sterke productgroepen als boeken en muziek vertonen een afname van de groei. De online-postorderbedrijven behoren tot de sterkste groeiers. Dit heeft zijn weerslag op de koperspopulatie. Het aandeel vrouwen is toegenomen tot 40 procent, terwijl ook de gemiddelde leeftijd stijgt: bij een afname van het aandeel 20-29 jarigen, is het percentage 40-plussers in 2001 gestegen van 37 naar 40 procent. Voor wat betreft het opleidingsniveau is er een verschuiving van hoger naar middelbaar opgeleiden.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!