Advies consumentenorganisatie helpt niet bij keuzes

De adviezen van consumentenorganisaties helpen de consument niet om een beste keus te maken. Die conclusie kan getrokken worden uit een verkennend onderzoek van Universiteit Nyenrode naar de bruikbaarheid en opbouw van de adviezen van deze organisaties.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Doordat vaak onduidelijk blijft op welke informatie consumentenorganisaties hun advies baseren en wat de motivatie erachter is, lijkt de consument het advies vaak links te laten liggen. Die conclusie staat haaks op onderzoek inzake de liberalisering van de energiemarkt, dat de Consumentenbond eerder dit jaar uitvoerde.
Uit het onderzoek van de Consumentenbond kwam naar voren dat tussen de 76 procent (niet-leden Consumentenbond) en 87 procent (leden Consumentenbond) van de consumenten consumentenorganisaties als een belangrijke bron van informatie zien. Die conclusie wordt door het onderzoek van Nyenrode niet gestaafd. In de Nyenrode-verkenning ontstaat het beeld dat de consument als gevolg van de onduidelijkheid rond adviezen geen optimale keuze kan maken en daarom meer afgaat op zaken als reputatie en het gemak van het bij de huidige aanbieder blijven. Hoewel de adviezen het keuzeproces van de consument dus niet of nauwelijks beïnvloeden, lijken ze wel een belangrijk effect te hebben op het gedrag van de aanbieders van producten en op concurrentieverhoudingen tussen bedrijven.

De onderzoekers van Nyenrode onderzochten adviezen van consumentenorganisaties op het gebied van energie, zorg en mobiele telefonie. Adviezen van consumentenorganisaties en andere adviserende organisaties werden vergeleken met de adviezen die experts zouden geven. Soms leidde dat tot opmerkelijke situaties. Zo kwamen de adviezen in de mobiele telefoniemarkt geen enkele maal overeen met het in de ogen van de experts ideale advies. Ook bleken consumentenorganisaties soms criteria te hanteren, die voor de consument van minder belang waren, en bleken zij criteria achterwege te laten, die juist wel belangrijk waren. Zo werd in adviezen over ziekenhuizen door het merendeel van de organisaties het criterium kwaliteit niet meegenomen.
Het onderzoek Consumentenadviezen en Concurrentieverhoudingen is uitgevoerd onder leiding van prof.dr. Henry Robben en mr. Désirée van Gorp, in opdracht van het Nyenrode Institute for Competition en het Center for Supply Chain Management. Waar mogelijk is in het onderzoek een vergelijking gemaakt met Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie