Altijd prijs

We zitten er weer middenin. Het prijzenseizoen. Er zijn tegenwoordig meer prijzen dan dat er kinderen in kelders gevonden worden. Van Effie tot San en van Spin tot Amma. Eigenlijk moet je wel een ontzettende mongool zijn als je er niet eentje weet te winnen. Nog achterlijker ben je als je een prijs ook nog eerlijk probeert te winnen. Want het is onmenselijk als je op al deze prijzenfestivals moet pieken. Daar heb je gewoon wat hulp bij nodig.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Zo is bij insiders al lang bekend dat BrandConnection jarenlang veel prijzen heeft gewonnen dankzij doping. Mediaplanners van dat bureau sliepen we-kenlang in zuurstoftentjes. Ook is velen nu duidelijk waarom BrandConnection-directeur Olaf Machielse altijd met een koelbox rondliep. Daar zat namelijk epo in. Veel exploitanten vonden bij het betreffende bureau destijds vaak gebruikte injectienaalden op de parkeerplaats.

Het valt ook vaak op wanneer een bureau buiten de lijntjes begint te lopen. Zo viel (Van Walbeek) Etcetera zomaar uit het niets opeens twee jaar achtereen in de prijzen. Nu weten we dat dat komt door bloeddoping. Zo is Etcetera-baas Jan Knaap destijds hoogstpersoonlijk naar Naarden afgereisd om daar bloed van reclamegoeroe Giep Franzen af te tappen. En niet zonder succes dus.

Maar de organisatie van de Amma is de eerste die deze praktijken namens prijzenfestivals de kop in gaat drukken. Zo zullen alle prijswinnaars deze week direct nadat ze van het podium komen een plas moeten inleveren. Ook wordt er bij de feestvarkens bloed afgenomen. Verder zullen mediaplanners voortaan gedurende het jaar een logboek moeten bijhouden waar ze zijn. En het kan voorkomen dat net als je een biertje opentrekt op de camping in Zuid-Frankrijk, er opeens een ‘Amma out of competition team’ voor je tent staat.

De ADCN schijnt met afgrijzen te kijken naar deze ingrijpende maatregelen van de Amma-organisatie. Dergelijke controles zouden de doodsteek zijn voor de creatieve industrie, zo wordt gefluisterd. Je vindt nog makkelijker een moslim die dol is op Geert Wilders dan een ‘schone’ creatief, zo is de veronderstelling.

Tenslotte is er nog een andere methode om aan prijzen te komen. Omko-ping. Het is algemeen bekend dat het onlineonderzoekje naar de beste mediavertegenwoordiger alleen maar ‘window dressing’ is. De Carl Lipp-ring wordt uiteindelijk gewonnen door degene die het meeste schuift. Dat kan in keiharde cash. Of in gratis mediaruimte die door een paar louche medewer-kers van de Amma doorverkocht kan worden. Dus houd uw ogen open bij de prijsuitreikingen. Iemand met pupillen groter dan stuiterballen of winnaars die wartaal uitslaan tijdens een dankwoord zijn uitermate verdacht!

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie