Bedrijfsleven geeft 83 gulden per werknemer aan goed doel

Ongeveer 66 procent van de Nederlandse bedrijven heeft in 2000 één of meer goede doelen gesteund. Dat is een consolidatie ten opzichte van 1998. Vooral in de bouw en handel wordt voor gesponsord. Per vestiging werd gemiddeld ruim f 7800 aan liefdadige instellingen gegeven, omgerekend ongeveer 83 gulden per werknemer.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau Heliview. Eind 2000 zijn 601 interviews afgenomen bij functionarissen van bedrijven met minimaal 20 medewerkers. Juist bij relatief kleine bedrijven (20 - 50 medewerkers) blijkt het sponsorbedrag hoog te zijn: f 186 tegen f 35 per werknemer bij bedrijven met 200 of meer medewerkers. Er is geen sprake van een toename van het aantal goede doelen bij een grotere bedrijfsomvang.

Reden om goede doelen te steunen is nog steeds gevoel van maatschappelijke betrokkenheid en humanitaire overwegingen. Maar ook commerciële overwegingen lijken meer mee te gaan spelen: 15% sponsort uit PR- of reclame-overwegingen, 10% spreekt over imagoverbetering. Volksgezondheid is de meest gesponsorde sector (51%), gevolgd door maatschappelijk werk & welzijn (17%) en ontwikkelingssamenwerking (13%). Het moeten instellingen zijn met een grote naamsbekendheid, bij voorkeur een concreet project, en niet controversieel van aard.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie