Bureau moet klant koesteren

In de ideale wereld is het succes van een reclamebureau een rechtstreeks afgeleide van het werk. Maar in de praktijk is het zeker zo belangrijk dat het bureau goed met z’n opdrachtgevers overweg kan.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Waarom gaat het verkeerd tussen het reclamebureau en de klant? In de meeste gevallen komt dat niet zozeer door de kwaliteit van de campagnes als wel door fricties in de relatie. Klanten willen dat ze goed bediend worden en dat het bureau begrip heeft voor hun wensen en verlangens. Het moet ook op het persoonlijke vlak klikken, want met name de grotere adverteerders hebben vrijwel dagelijks contact met hun bureau. De meeste bureaus zijn zich terdege bewust van het belang van die chemie en proberen daarom de klant te koppelen aan de juiste accountmensen. Maar wat zijn nu de factoren die bepalen of het klikt? Een onderzoek onder 350 Amerikaanse adverteerders laat zien dat factoren als leeftijd en etnische afkomst niet zo belangrijk zijn. Meer gewicht in de schaal leggen gemeenschappelijke interesses en sociale achtergrond. Naarmate de relatie tussen het bureau en de klant langer bestaat, blijkt het persoonlijke element ook aan belang te winnen. Bureaus doen er verstandig aan om bij het koppelen van een accountman of -vrouw aan de klant met dit soort aspecten rekening te houden. Het klinkt wat klinisch, maar eigenlijk kan geen enkel bureau het zich permitteren die persoonlijke dimensie niet zeer serieus te nemen.

Bron: Journal of Advertising Research

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie