Campagne voor biologische zuivel

De Dierenbescherming start deze week met een langdurige campagne om consumenten aan te sporen te kiezen voor diervriendelijker voedsel. Een van de eerste concrete uitwerkingen van deze campagne is een serie commercials op radio en televisie die het winkelend publiek oproept om toch vooral te kiezen voor biologische zuivelproducten.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Op dit moment kan de consument melk afkomstig van op stal gehouden koeien niet als zodanig herkennen. Wie kiest voor biologische melk weet zeker dat de koeien in de wei hebben gegraasd. 'De Dierenbescherming maakt zich ernstige zorgen over het feit dat steeds meer melkkoeien in Nederland het hele jaar door op stal worden gehouden', aldus algemeen directeur Wijnand van de Giessen van de Dierenbescherming. Op dit moment worden al zo'n 150.000 koeien permanent op stal gehouden. Dat is ongeveer tien procent van het totaal aantal Nederlandse melkkoeien. Uit een recente enquête van het weekblad Boerderij onder melkveehouders blijkt voorts dat ongeveer een kwart van hen nog niet weet of zij over vijf jaar hun koeien buiten zullen laten grazen.

De koe is het laatste dier in de veehouderij dat nog weidegang krijgt. Koeien zijn niet geschikt om het jaar rond op te stal te staan. Waar dit wel gebeurt, wordt de melkveehouderij intensief en industrieel. Koeien houden er niet van de hele dag dicht op elkaar te zitten en zijn niet gebouwd om op een harde vloer te lopen. In de wei krijgen koeien alle ruimte voor hun natuurlijk gedrag. Weidegang is voor hun welzijn en gezondheid van groot belang. In de wei kunnen ze elkaar makkelijker ontwijken, zodat ze minder dreigen en stoten. De wei is beter begaanbaar, waardoor ze makkelijker lopen en minder klauwproblemen hebben. In de wei kunnen koeien gelijktijdig grazen, herkauwen en rusten. Aldus de Dierenbescherming.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie