Creatieve uitspattingen dankzij COVID-19

Ook de creativiteit was kortstondig knock out, maar gelukkig kwam deze weer snel tot leven.

Tekst: Enzo Greco

Toen de coronacrisis uitbrak was ik heel nieuwsgierig wat dit zou betekenen voor de creativiteit in onze branche. Al gauw bleek dat ik mij geen zorgen hoefde te maken. In tijden van crisis komt er ook veel prachtigs naar boven. Ik heb een vijftal parels op een rij gezet. Allemaal veroorzaakt door COVID-19.

1. Deel de liefde

Een van de grote winnaars van de crisis is ‘sociaal gedrag’. Ontzettend veel voorbeelden van altruïsme en dankbaarheid zijn de wereld over gevlogen, zoals deze Spaanse Alzheimer-patiënt die vanaf zijn balkon de harten van mensen veroverde.

Regisseur Jordi Garcia verpakte een nieuwsbericht in een geromantiseerde short met hulp van productiehuis 23lunes. Het niveau is zeker niet van Pixar, maar daar tegenover staat een ontroerend verhaal dat in een zeer korte tijdspanne fantastisch is geproduceerd. 

Meer van dit

Dergelijke sociale initiatieven (en animatie-vertalingen) komen uit alle delen van de wereld. New Yorkers Garret Beard en Mike Russo vatten meerdere verhalen samen in Upsides en het Australische Armchair Productions looft de mensen uit de frontlinie met de short 1,5 metres apart

2. Deel de kennis

Volwassenen bereik je vaak op dezelfde manier als kleine kinderen: vertel het speels en gebruik de kracht van herhaling. Aangezien het overgrote deel van de wereldbevolking geen Nederlands spreekt, was er dringend een alternatief nodig voor Ali B’s 1,5 meter

De Engelstalige hiphopfans werden getrakteerd op de Canadese versie van de Lidl (No Frills). Het concept van agency John St. wierp met ruim 2 miljoen views zijn vruchten af, maar staat toch in schril contrast met de inmiddels 11 miljoen hits van Ali B. 

Meer van dit

Nice Shit Studio voelde zich ook geroepen om het nieuwe groeten op een ludieke wijze onder de aandacht te brengen met vijf nieuwe manieren om te knuffelen.

3. Interne initiatieven

We blijven binnen de supermarkt concerns: Walmart-manager Terrell 'Trizz' Myles is naast zijn tijd bij de groenteafdeling graag bezig met muziek en poëzie. Zijn ode 'Hearts of Magic’ kreeg intern zoveel bijval, dat de kruideniersketen er een heuse video aan wijdde.

Waar de voordracht van Myles extra inspireert, kan dit helaas niet gezegd worden van de verlaten werkplek. Creative studio Lobo camoufleert met hun animaties niet alleen slim de omgeving, ze accentueren tegelijkertijd met tekstuele overlays de kern van het verhaal. 

Meer van dit

De Britse tennisbond LTA voelde zich geroepen het gemis van Wimbledon om te vormen in de ideale meer-dan-anderhalve-meter-afstand-sport. Ongeacht niveau of locatie: speel een potje! Briljant concept van The & Partnership London geregisseerd door Chris Balmond through Outsider.

4. Commercieel werk

Waar sommige (auto)merken direct een pas op de plaats maakten, zagen anderen juist kansen. Het DIY-thuisfront vond gretig aftrek bij zowel Škoda als Honda  Niemand excelleerde echter zoals Dacia. De commercial past net zo sterk bij de actualiteit als bij hun imago: luxe voor ongekend weinig geld.

Hulde aan het concept van Publicis en de executie van Iconoclast Films. De kritische kijker (en kenner) ziet direct dat er hier geen sprake is van een simpele thuisproductie. De jaloersheid voorbij zijn er tal van DIY-details om van te smullen. Een spot die (productioneel) keer op keer iets nieuws onthult. 

5. Muzikaal werk

Corona bracht zeeën van tijd. Een (sub)genre dat normaal gesproken al in het vakje ‘overuurtjes' valt is de muziekvideo. Groen licht nu voor nóg gekkere ideeën, zoals deze video die gemaakt is met 2.200 hand-geïllustreerde viltstift tekeningen. Een groep van 18 illustratoren klaarde de klus onder leiding van NYC studio Art Camp.

Meer van dit

Director/animator Ruffmercy breidde zijn signature layered style uit met nieuwe productiemethodes. Gewapend met oude 8mm camera’s en bladgoud serveerde hij zijn nieuwe creatieve uitspatting voor Martha Da’or

Dubbel corona-werk vanuit Frankrijk waar zowel de track als de videoclip tijdens COVID-19 vanuit huis is geproduceerd. 

Enzo Greco is Motion Director bij Born05.

Plaats als eerste een reactie

Advertentie