E-mailmarketing: belonen werkt niet, content wel

Consumenten blijken nauwelijks waarde te hechten aan een beloning voor het lezen van reclame-boodschappen via e-mail. De inhoudelijke relevantie en informatieve kwaliteit daarentegen wordt wel belangrijk gevonden. Dat blijkt uit afstudeerdonderzoek van Frank Schmid, bedrijfskundestudent aan de Universiteit van Maastricht.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Ook geven consumenten aan dat zij het verlies van privacy het grootste obstakel vinden om zich in te schrijven voor een commerciële nieuwsbrief. Hieruit kunnen bedrijven concluderen dat de principes van permissiemarketing nog lang niet achterhaald zijn. Dat zijn, in afnemende volgorde van belangrijkheid:
- berichtrelevantie; commerciële e-mails moeten perfect aansluiten bij de interesses van de klant en afkomstig zijn van een gerenommeerd merk of bedrijf;
- verlies van privacy; er moet duidelijk worden aangegeven hoe wordt omgegaan met persoonlijke informatie;
- verwerkingskosten per e-mail; commerciële nieuwsbrieven moeten kort en bondig zijn;
- creatie en modificatie van het persoonlijk profiel; het verschaffen van informatie aan de marketeer, waarop toekomstige e-mailberichten kunnen worden gebaseerd, moet duidelijk zijn maar mag best een paar minuten duren;
- geldelijke vergoeding; consumenten zijn niet of nauwelijks geïnteresseerd in het verdienen van geld met het lezen va e-mails.

Aan het onderzoek deden 542 Nederlandse internetgebruikers mee. Het onderzoek werd uitgevoerd door Mistermail.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie