Gebruik opt-in e-mailmarketing groeit in één kwartaal met 20 procent

Het gebruik van opt-in emailmarketing, waarbij mensen op de website of elders actief aangeven dat zij een nieuwsbrief en/of commerciële e-mail van het bedrijf in kwestie willen ontvangen, is in het eerste kwartaal van dit jaar gestegen met 20 procent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2002. Dit is de voornaamste conclusie uit de RapidSugar E-mailBarometer, een continu-onderzoek onder de 150 grootste Nederlandse bedrijven in 14 branches.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het aantal ondernemingen dat gebruik maakt van e-mailmarketing steeg in een periode van drie maanden tijd van 50 tot 60 procent van de onderzochte bedrijven.
Van de 14 onderzochte branches in het onderzoek zijn postorderaars en e-tailers het meest actief op het gebied van e-mailmarketing. In deze sectoren verstuurt 90 procent van de bedrijven commerciële e-mail. Deze branches worden op de voet gevolgd door de overheid, horeca en elektronica/hardwareverkopers, waar 80 procent van de bedrijven en instellingen actief is op het gebied van e-mailmarketing. Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de reisbranche, autobranche en zakelijke dienstverleners. In deze sectoren voert slechts 30 procent van de bedrijven e-mailcampagnes uit. Ook de groei is in deze sectoren het geringst.

Uit analyse van het type campagne blijkt dat 28 procent van de campagnes zuiver commercieel is. Vooral postorderaars, e-tailers, reisorganisaties en elektronica/hardwareverkopers versturen actiematige e-mails met als direct doel producten en diensten te verkopen. 35 Procent van de campagnes is zuiver informatief en 37 procent bevat een mix van commerciële uitingen en algemene informatie. Het aantal zuiver commerciële e-mails steeg met ongeveer 10 procent ten koste van de zuiver informatieve nieuwsbrieven. Slechts 18 procent van de onderzochte bedrijven in Nederland voert twee of meer e-mailcampagnes, waarvan er meestal één een nieuwsbrief is. Financiële dienstverleners zijn hierin het meest actief.

Mick Lodder van emailmarketingspecialist RapidSugar is verantwoordelijk voor het continu-onderzoek. Hij concludeert: ‘Tot voor kort zetten bedrijven e-mail vooral in om kosten van DM-acties te drukken. Nu wordt het medium langzaam volwassen en verwerft het een volwaardige plaats in de marketingcommunicatiemix van bedrijven. Dat blijkt bijvoorbeeld uit het feit dat 64 procent van de praktiserende bedrijven het bestaan van periodieke e-mailacties meldt op de homepage, zodat websitebezoekers met één klik een registratiemogelijkheid kunnen vinden.’

Ruim 80 procent van de verzonden e-mailcampagnes in het eerste kwartaal van 2003 was in html opgemaakt, tegen slechts 67 procent in het vierde kwartaal van vorig jaar. Lodder: ‘E-mailmarketeers kunnen gewoonweg niet meer volstaan met een e-mailing in platte tekst naar een aangekocht adressenbestand, wil men het optimale uit e-mailmarketing halen. Er moet aandacht zijn voor alle aspecten van e-mailmarketing: wettelijke bepalingen, het zelf verzamelen van opt-in adressen, vormgeving, technische uitvoering en analyse van klik- en conversiegedrag. Sommige branches hebben deze zaken al prima op orde, andere hebben nog een lange weg te gaan.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie