Geen behoefte aan ‘groene’ awards?

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Wat is dat toch? Eerst wordt er een Groene Lion uitgedeeld in Cannes, de volgende dag gevolgd door de mededeling dat “niet wordt overwogen een aparte categorie voor groene campagnes in het leven te roepen”. Hoewel dan wel weer: “In bredere zin kan echter worden gezegd dat 2007 de boeken in gaat als een jaar waarin global warming en social responsibility in veel facetten een rol speelde".
Helemaal goed dus, dat dit jaar ook voor het eerst een Groene Effie zou worden uitgereikt. Aan de case met ‘de meest effectieve bijdrage aan mvo, milieu of duurzaamheid'. Helaas werd hiervoor alleen naar de reeds genomineerden voor de Effie gekeken, maar dit terzijde. Gezien de vele communicatie-campagnes doorspekt met MVO momenteel, lijkt mij een dergelijke analyse relevanter dan ooit.

Maar wat gebeurt er? De Groene Effie is helemaal niet uitgereikt… Volgens voorzitter Alexander Ribbink op omdat er geen case echt groen was. Er ook weinig op werd ingezonden, wat volgens Ribbink "een indicatie is dat het enerzijds niet leeft, maar anderzijds ook dat het wellicht politiek-correcter is dan dat er behoefte aan is".
Dat lijkt me een reden te meer om nu eens daadwerkelijk te kijken welke campagne nu écht effectief is. Om te bepalen wie verder gaat dan een ‘politiek-correct’ statement. Misschien dat die behoefte bij de marketeers zelf minder aanwezig is, voor de consument zou het wel eens een heel verhelderend statement kunnen opleveren.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie