Geen prognose van VNU

Vóór goodwill en buitengewone lasten is de winst van VNU vorig jaar gestegen met 9 pct tot 452 miljoen euro. De omzet daalde met 11 pct tot 4,275 miljoen euro, mede door verkopen. Het concern geeft geen prognose voor 2003.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De nettowinst van VNU is vorig jaar gestegen met 83 pct tot 170 miljoen euro, maar de winst werd geflatteerd door de verkoop van de divisies Consumenteninformatie en Educatieve informatie. Het informatieconcern stelt zijn aandeelhouders voor over vorig jaar 52 eurocent dividend uit te keren, 3 cent minder dan een jaar eerder. Eind 2002 bedroeg de nettoschuld van de onderneming 3,53 miljard.
Op een persconferentie vanochtend repte topman Rob van den Bergh van ‘erg goede resultaten’ over het afgelopen jaar, ‘ons eerste jaar als een volledig getransformeerd bedrijf’. Ondanks de economisch moeilijke omstandigheden overal in de wereld is de winst per aandeel met 6 pct gestegen (1,83 euro).

Het zorgenkindje was wederom de divisie Business informatie, dat te maken heeft met de gedaalde reclame-inkomsten in Europa (33 pct) en in de VS (18 pct). Daar stond forse kostenreducties tegenover, zoals het opheffen van diverse tijdschriften en beurzen. Voor 2003 wordt een verdere verlaging van de reclame-inkomsten verwacht, vooral in Europa. Vooral de personeelsadvertenties in Engeland en Nederland staan sterk onder druk in de eerste helft van dit jaar. Maar ook hier wordt stevig in de kosten gesneden.

De investeringen blijven ongeveer gelijk aan het niveau van vorig jaar en de werkgelegenheid blijft grotendeels op peil. Dit los van de mogelijke verkoop van ACNielsen’s Customized Research-services en Claritas Europe.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie