‘Geluid is veel meer dan een steunpilaar’

In een vierluik over het belang van muziek in reclame sprak Gijs de Swarte met een aantal vakgenoten. Deel 3 met Diederick Hillenius.

Diederick Hillenius, eigenaar Selmore Creative Agency: ‘Ik koester een zekere liefde voor de details van het geluid. Alle dimensies zijn van belang bij film maar juist als het om geluid gaat valt er vaak enorme winst te halen, terwijl het nogal eens als sluitpost wordt gezien. Zet het geluid maar eens uit bij een actiefilm, dan zie je dat er niet heel veel van overblijft. Muziek is cruciaal. Hoe meer aandacht je eraan besteed, hoe dieper je gaat, hoe duidelijker dat wordt.’

Emotionele omslagpunten

‘Dat wordt goed duidelijk aan de hand van onze ASN-bank case. Die bestaat onder meer uit drie animatiefilms die in essentie dezelfde opbouw hebben. Het begint met een zeker naïef, grappig vertrouwen, dan wordt een wat dreigende werkelijkheid geschetst en daarop volgt de door de duurzame bank geleverde hoop. Bijvoorbeeld: je ziet een schattig zeepaardje dat verliefd wordt op een wattenstaafje, maar dat wattenstaafje maakt natuurlijk deel uit van de plastic soep en als we daar niet iets aan doen dan... Dus “Kies voor de bank die werkt aan een nieuwe schonere wereld” en de pay-off: “Zo maakt geld gelukkig”. Je hebt dus drie emotionele fases en de daarbij horende omslagpunten. Doel van het geluid is natuurlijk dat allemaal, waar mogelijk, te intensiveren.’

Betovering, verwondering, lichtheid

‘Dan ga je vervolgens researchen – welke kant willen op? Le Carnaval des Animaux paste misschien, De Notenkraker, Peter en de Wolf, die richting. Wat er gemaakt gaat worden, moet daar dan op geïnspireerd zijn, maar mag er absoluut niet op lijken. Daar heb ik echt een verschrikkelijke hekel aan. Je wil in het geluid in de eerste fase een zekere betovering, verwondering, lichtheid. Daar blijkt dan bijvoorbeeld pizzicato, waarbij snaren van strijkinstrumenten met de vingers worden bespeeld, heel goed voor te werken. Een pauze laten vallen en tikken op een woodblock met nagalm, werkt goed in de dreigende fase. En stijgende violen richting de uiteindelijke hoop en verlichting blijken ook uiterst effectief.

‘Maar dan ben je er nog niet! Er zitten ook allerlei instrumenten omheen. En foley – foley wordt zeker bij films met een dominante soundtrack vaak vergeten. Het is het realistische omgevingsgeluid dat hoort bij wat je ziet. Loopt een geanimeerd karakter door het bos bijvoorbeeld, dan is het mooi om af en toe onder de muziek ook echt het geluid van stappen op mos te laten horen. Stijgt het karakter vanuit water de lucht in, dan hoor je iemand uit het water komen. Dat is een effectief middel om nog wat extra ritme aan de edit mee te geven.

‘Mickey Mousen is ook een sterke methode. Loopt het karakter een trap op, of glijdt het bijvoorbeeld naar beneden, dan speelt de muziek dat mee – zoals dat ook in oude Disneyfilms gebeurt. Je maakt kortom constant keuzes waarmee de communicatieve waarde sprongen voorwaarts maakt.

‘En vergeet de voice-over niet. Ook een hele belangrijke factor, waarmee de essentie van de boodschap wordt geduid. En dan moet het allemaal nog een geheel worden. Want het mag ondanks al die verschillende elementen niet uiteenvallen. Daarbij is het belangrijk dat je overal één geluidslaag doorzet; het totaal is altijd belangrijker

Fundament en ornamenten

‘Het interessante van die ASN-case is dat je naderhand zo duidelijk ziet dat het zonder het geluid een veel minder effectief verhaal was geworden; beeld, tekst, muziek en geluid sluiten uiterst nauwkeurig op elkaar aan. Het geluid is daarbij fundament, steunpilaar – en het vormt ook nog de ornamenten. Dat zullen de vakmensen van Ambassadors, met wie we voor de muziek, het geluid en de animatie hebben samengewerkt, wel beamen. Het is, als je echt wat goeds wil maken, niet iets wat je er even bij doet.’

 

Deel 1 van het vierluik was met Daniëlle Guirguis van Smarthouse Films.

Deel 2 van het vierluik was met Niek Eijsbouts van SuperHeroes.

 

Tekst: Gijs de Swarte

 

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.